Hoppa till sidinnehåll
Genus

Hur kan skolan stötta pojkarna?

Publicerad:2023-04-11
Uppdaterad:2023-09-15
Staffan Eng
Skribent:Staffan Eng
Fredrik Zimmerman.
Fredrik Zimmerman. Foto: Sara Ilestam 

Hallå där Fredrik Zimmerman, du är universitetslektor i pedagogik vid Högskolan i Borås. I din senaste bok Nya vägar till en likvärdig skola (Liber 2022) gör du upp med teorin att pojkar lyckas sämre i skolan på grund av en manlig ”antipluggkultur”. Varför då?

– Begreppet leder till att man tror att pojkar struntar i skolan för att de vill vara coola inför varandra. Då kvittar det vad läraren gör. Men forskningen visar att det inte finns några elever som väljer att misslyckas i skolan – om pojkar får det pedagogiska stöd de behöver så gör de sina uppgifter.

Teorin används av många forskare, och du har själv varit med och spritt den. Hur kommer det sig att den fått ett så stort genomslag?

– För att det länge har funnits en föreställning om att det är pojkarna som har makten i skolan. När det sedan visade sig att pojkar presterar sämre än flickor passade det att säga att pojkar väljer att inte studera för att de betraktar skolan som feminin. Men det saknas studier som belägger det.

Så vad beror pojkarnas sämre studieresultat på?

– Det handlar om att skolan inte är begriplig. När pojkar tror att de inte klarar sina uppgifter så flyr de uppgifterna av rädsla för att misslyckas, medan flickor i stället brukar studera mer. Studier visar att sådana självsaboterande beteenden är vanligare bland pojkar.

Hur kan skolan hjälpa pojkarna att komma ikapp?

– Genom att undervisa om studieteknik och dela upp uppgifterna i små steg så att de blir begripliga för fler elever. Eftersom pojkar – på gruppnivå – har en sämre språklig förmåga behöver de så tidigt som möjligt få hjälp med språklig utveckling. Lärarna behöver också jobba mer uppsökande, eftersom många pojkar skäms för att be om hjälp.

Vad behöver man tänka på som enskild lärare?

– Det första är att alla elever vill lyckas i skolan. På framgångsrika skolor går lärarna ofta runt och frågar alla elever om de har förstått. Det finns också lärare som avslutar varje lektion med att diskutera studieteknik. Men det viktigaste är att ge de pojkar som har det svårare i skolan uppgifter som de klarar av. Då förstår de att de kan bli bättre genom att anstränga sig.


Artikeln är tidigare publicerad i Skolporten nr 2/2023. 

Skolporten nr 2 2023
Skolporten nr 2/2023.

Skolportens magasin nr 2/2023 – ute 31 mars 2023

TEMA: Ämnesövergripande undervisning.

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Prenumerera

Prenumeranter läser hela arkivet digitalt utan kostnad! Ladda ner Skolporten i App Store eller Google Play eller läs Skolportens e-magasin direkt på webben här!

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev