Dela:

I behov av särskilt stöd

Större barngrupper och mindre resurser – hur ska specialpedagogiken i förskolan hinnas med?

Illustration: Maria Hergueta

– Du frågade om det finns en diskrepans mellan styrdokument och den vardagliga praktiken. Och det gör det ju, säger Madeleine Sjöman och skrattar. Hon är biträdande lektor i specialpedagogik vid Malmö universitet. År 2018 disputerade hon med avhandlingen Peer interaction in preschool: Necessary, but not sufficient.

Madeleine Sjöman har också lång erfarenhet som lärare och specialpedagog. Men troligen krävs det varken lång erfarenhet eller en avhandling för att inse att styrdokumentens verklighet och den vardagliga praktiken i förskolan skiljer sig åt. De flesta som varit i kontakt med förskolans miljö vet att vardagen är kantad av utmaningar som har med tidspress, personalbrist och andra arbetsmiljöproblem att göra. Personalen hinner därför kanske inte med att ta hand om de barn som behöver det mest – de som har funktionsnedsättningar eller andra problem som gör att de behöver extra stöd och hjälp.

– Det bästa vore om det fanns en specialpedagog som kunde ingå i det dagliga arbetet på varje förskola, men så ser det oftast inte ut. Ofta arbetar specialpedagoger konsultativt mot flera förskolor samtidigt. De kan gå in och jobba med enskilda barn, men oftast arbetar de mot arbetslag och hjälper dem att förändra arbetssätt och skapa metoder som fungerar för enskilda barn och hela gruppen. Specialpedagoger brukar ha väldigt mycket att göra, eftersom många förskolor och förskollärare drar i dem för att få hjälp, säger Madeleine Sjöman.

I SIN AVHANDLING undersökte hon hur kontextuella faktorer i förskolan påverkar engagemang hos barn som är i behov av särskilt stöd på grund av utagerande beteendesvårigheter.

– Med engagemang avser jag huruvida barn kan bibehålla fokus, hålla koncentrationen i socialt samspel eller aktiviteter med andra barn och lärare. Barn i behov av särskilt stöd har ofta problem med just detta. De blir lätt störda av det som pågår runt omkring och tappar fokus.

madeleine sjöman

Madeleine Sjöman.

Madeleine Sjöman konstaterar att majoriteten av barn i behov av särskilt stöd inte får det – det handlar om närmare 63 procent av dessa barn som inte får den hjälp de behöver.

– Ofta identifierar förskollärare barns svårigheter, men de kanske inte leder till någon utredning och de får därför inte stöd från BUP eller habilitering. Om stöd uteblir kan det tyvärr leda till att svårigheterna förvärras, säger Madeleine Sjöman.

Hon menar att särskilda insatser dessvärre ofta görs för sent. Det är till exempel inte ovanligt att barnets svårigheter uppmärksammas mer då det är dags för övergång mellan förskola och förskoleklass.

– Övergångar verkar trigga igång att insatser måste göras från personalens sida, för att barnet ska fungera bättre i kommande verksamhet. Ett bättre sätt är att insatserna kommer tidigare. Då behöver de heller inte vara så omfattande. Det kan handla om att man ser över sina miljöer, funderar på hur enskilda barn fungerar och att utifrån det skapar förutsättningar för att de ska göra det. Alla vet ju att en sådan här utveckling inte sker på en termin. Det är något som det behövs arbetas kontinuerligt med.

OM MAN DÅ identifierar att vissa barn är i behov av extra stöd, att bli indelad i mindre grupper och behöver tydliga ramar – och känner att tiden inte räcker till. Vad ska man göra – och hur kan man fördjupa sig i forskning även när tiden är knapp? Madeleine Sjöman tycker att studiecirklar är en möjlig väg framåt:

– Det är svårt att som förskollärare hinna med att ha överblick över den senaste forskningen – som också ska omsättas i den egna praktiken. Det är lätt hänt att det inte blir av. Men det här är en fråga om kompetensutveckling som rektor måste se till att de får, säger hon.

– Ett sätt är studiecirklar där man studerar forskning och diskuterar hur den kan appliceras i verksamheten. En specialpedagog är en bra ledare för den typen av samtal. På så sätt kan man säkerställa att det inte blir att man bara jobbar på utifrån erfarenhet, utan att man ständigt granskar och utvärderar sitt eget arbetssätt.

Av Mats Almegård

Madeleine Sjöman talar på Skolportens webbkonferens Specialpedagogik i förskolan 7–16 oktober. Läs mer och boka din plats här!


Artikeln är ett utdrag ur kommande nr av Skolporten nr 4/2020 – ute 11 september!

Skolporten nr 4 2020

Beställ ditt ex i Skolportens webbshop här

Inte redan prenumerant? Missa inte prova på-priset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Vi har en ny uppdaterad app: Skolporten! Ladda ner den i App Store eller Google Play

Prenumeranter har fri tillgång till hela arkivet. Läs Skolportens magasin direkt på din dator här!

Sidan publicerades 2020-09-02 12:07 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2020-09-11 09:13 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Debatt: ”Erbjud mer praktisk träning på lärarutbildningen”

Lärarstudenter behöver återkommande och mer aktivt träna på att leda undervisning. Det skriver ett flertal forskare och lärarutbildare på Skolporten Debatt.

Relationen viktigast i mötet på förskolan

Relationen och möjligheten till kunskapsinlärning är tätt sammanflätade i mötet mellan barn och pedagoger i förskolan. Det visar Maria Fredrikssons doktorsavhandling, som blev förra årets mest lästa avhandling på Skolportens webb.

Utmaningar i arbetet med skolövergångar

Barns skolövergångar är en komplex process som påverkar lärares arbete. Det konstaterar Therese Welén i sin avhandling, som nu har valts till favorit av Lärarpanelen.

Skolportens favorit: Digital lek i en hybrid verklighet

Inramningen för barns lek har förändrats – den fysiska och den digitala leken har flätats samman och vi behöver förstå det som en verklighet. Det konstaterar Marina Wernholm i sin avhandling, som nu valts av lärarpanelen till Skolportens favorit.

Fokus på forskning!

Forskning har alltid varit en viktig del av Skolportens bevakning. Årligen intervjuar vi drygt 110 forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap samt publicerar deras avhandlingar på webben.

Skolportens favorit: Skillnader i digital och analog återkoppling

Med digitala lärplattformar blandas formativ bedömning med betygsdokumentation och resulterar i en mer summativ återkoppling till eleverna. Det visar Agneta Grönlunds avhandling om återkoppling i samhällskunskap på gymnasiet.

Forskning om skolutveckling blev mest lästa avhandling 2017

En forskningsbaserad strategi är ingen garanti för att skolutveckling sker. Egna initiativ, till och med konflikter kan vara det som aktiverar processer, konstaterar Katharina Jacobsson, som skrivit 2017 års mest lästa avhandling på Skolporten.se.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 11 maj!
  Skolportens magasin nr 3/2022.

Nytt nr ute 11 maj!

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Utmaningar i arbetet med skolövergångar

Barns skolövergångar är en komplex process som påverkar lärares arbete. Det konstaterar Therese Welén i sin avhandling, som nu har valts till favorit av Lärarpanelen.

Lärare är tryggheten om krisen slår till

Kriget i Ukraina, pandemi och våldsbrott. När kriser drabbar skolor står lärare i frontlinjen. Lärare behöver träna krishantering och rutiner kan förbygga våldsdåd, menar forskare.

Demokrati i skolan – styre eller styrning

Ami Cooper är forskare och lärare vid Karlstads universitet där hon bland annat har delat ansvar som programledare för en magister-/masterutbildning i utbildningsledning och skolutveckling. Hennes forskningsintresse riktas mot diskursteoretiska studier av utbildningspolicy och utbildningsledning.

Goda resultat av digital kompetensutveckling i skolan

Pedagogisk användning av digital teknik kan utveckla undervisningen och förbättra lärandet. Flera kommuner ser goda resultat efter att arbetat med modellen Skriva sig till lärande (STL).

Time-tested activities to build community in elementary school

Strengthening community bonds in elementary school can start with simple ideas like celebrating personal and academic milestones.