Dela:

I behov av särskilt stöd

Större barngrupper och mindre resurser – hur ska specialpedagogiken i förskolan hinnas med?

Illustration: Maria Hergueta

– Du frågade om det finns en diskrepans mellan styrdokument och den vardagliga praktiken. Och det gör det ju, säger Madeleine Sjöman och skrattar. Hon är biträdande lektor i specialpedagogik vid Malmö universitet. År 2018 disputerade hon med avhandlingen Peer interaction in preschool: Necessary, but not sufficient.

Madeleine Sjöman har också lång erfarenhet som lärare och specialpedagog. Men troligen krävs det varken lång erfarenhet eller en avhandling för att inse att styrdokumentens verklighet och den vardagliga praktiken i förskolan skiljer sig åt. De flesta som varit i kontakt med förskolans miljö vet att vardagen är kantad av utmaningar som har med tidspress, personalbrist och andra arbetsmiljöproblem att göra. Personalen hinner därför kanske inte med att ta hand om de barn som behöver det mest – de som har funktionsnedsättningar eller andra problem som gör att de behöver extra stöd och hjälp.

– Det bästa vore om det fanns en specialpedagog som kunde ingå i det dagliga arbetet på varje förskola, men så ser det oftast inte ut. Ofta arbetar specialpedagoger konsultativt mot flera förskolor samtidigt. De kan gå in och jobba med enskilda barn, men oftast arbetar de mot arbetslag och hjälper dem att förändra arbetssätt och skapa metoder som fungerar för enskilda barn och hela gruppen. Specialpedagoger brukar ha väldigt mycket att göra, eftersom många förskolor och förskollärare drar i dem för att få hjälp, säger Madeleine Sjöman.

I SIN AVHANDLING undersökte hon hur kontextuella faktorer i förskolan påverkar engagemang hos barn som är i behov av särskilt stöd på grund av utagerande beteendesvårigheter.

– Med engagemang avser jag huruvida barn kan bibehålla fokus, hålla koncentrationen i socialt samspel eller aktiviteter med andra barn och lärare. Barn i behov av särskilt stöd har ofta problem med just detta. De blir lätt störda av det som pågår runt omkring och tappar fokus.

madeleine sjöman

Madeleine Sjöman.

Madeleine Sjöman konstaterar att majoriteten av barn i behov av särskilt stöd inte får det – det handlar om närmare 63 procent av dessa barn som inte får den hjälp de behöver.

– Ofta identifierar förskollärare barns svårigheter, men de kanske inte leder till någon utredning och de får därför inte stöd från BUP eller habilitering. Om stöd uteblir kan det tyvärr leda till att svårigheterna förvärras, säger Madeleine Sjöman.

Hon menar att särskilda insatser dessvärre ofta görs för sent. Det är till exempel inte ovanligt att barnets svårigheter uppmärksammas mer då det är dags för övergång mellan förskola och förskoleklass.

– Övergångar verkar trigga igång att insatser måste göras från personalens sida, för att barnet ska fungera bättre i kommande verksamhet. Ett bättre sätt är att insatserna kommer tidigare. Då behöver de heller inte vara så omfattande. Det kan handla om att man ser över sina miljöer, funderar på hur enskilda barn fungerar och att utifrån det skapar förutsättningar för att de ska göra det. Alla vet ju att en sådan här utveckling inte sker på en termin. Det är något som det behövs arbetas kontinuerligt med.

OM MAN DÅ identifierar att vissa barn är i behov av extra stöd, att bli indelad i mindre grupper och behöver tydliga ramar – och känner att tiden inte räcker till. Vad ska man göra – och hur kan man fördjupa sig i forskning även när tiden är knapp? Madeleine Sjöman tycker att studiecirklar är en möjlig väg framåt:

– Det är svårt att som förskollärare hinna med att ha överblick över den senaste forskningen – som också ska omsättas i den egna praktiken. Det är lätt hänt att det inte blir av. Men det här är en fråga om kompetensutveckling som rektor måste se till att de får, säger hon.

– Ett sätt är studiecirklar där man studerar forskning och diskuterar hur den kan appliceras i verksamheten. En specialpedagog är en bra ledare för den typen av samtal. På så sätt kan man säkerställa att det inte blir att man bara jobbar på utifrån erfarenhet, utan att man ständigt granskar och utvärderar sitt eget arbetssätt.

Av Mats Almegård

Madeleine Sjöman talar på Skolportens webbkonferens Specialpedagogik i förskolan 7–16 oktober. Läs mer och boka din plats här!


Artikeln är ett utdrag ur kommande nr av Skolporten nr 4/2020 – ute 11 september!

Skolporten nr 4 2020

Beställ ditt ex i Skolportens webbshop här

Inte redan prenumerant? Missa inte prova på-priset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Vi har en ny uppdaterad app: Skolporten! Ladda ner den i App Store eller Google Play

Prenumeranter har fri tillgång till hela arkivet. Läs Skolportens magasin direkt på din dator här!

Sidan publicerades 2020-09-02 12:07 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2020-09-11 09:13 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Debatt: ”Erbjud mer praktisk träning på lärarutbildningen”

Lärarstudenter behöver återkommande och mer aktivt träna på att leda undervisning. Det skriver ett flertal forskare och lärarutbildare på Skolporten Debatt.

Relationen viktigast i mötet på förskolan

Relationen och möjligheten till kunskapsinlärning är tätt sammanflätade i mötet mellan barn och pedagoger i förskolan. Det visar Maria Fredrikssons doktorsavhandling, som blev förra årets mest lästa avhandling på Skolportens webb.

Skolportens favorit: Digital lek i en hybrid verklighet

Inramningen för barns lek har förändrats – den fysiska och den digitala leken har flätats samman och vi behöver förstå det som en verklighet. Det konstaterar Marina Wernholm i sin avhandling, som nu valts av lärarpanelen till Skolportens favorit.

Fokus på forskning!

Forskning har alltid varit en viktig del av Skolportens bevakning. Årligen intervjuar vi drygt 110 forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap samt publicerar deras avhandlingar på webben.

Skolportens favorit: Skillnader i digital och analog återkoppling

Med digitala lärplattformar blandas formativ bedömning med betygsdokumentation och resulterar i en mer summativ återkoppling till eleverna. Det visar Agneta Grönlunds avhandling om återkoppling i samhällskunskap på gymnasiet.

Hallå där, Sara Folkman

Sara Folkman har granskat och analyserat lyssnande i Reggio Emilia-inspirerad pedagogik. Resultatet visar att det distanserade lyssnande som praktiseras på förskolorna inte upplevs som genuint av barnen.

Forskning om digital kunskap i förskolan blev mest lästa avhandling 2020

Kristina Walldén Hillströms avhandling om digital kunskap i förskolan blev den mest lästa på Skolporten.se under år 2020.

Forskning om skolutveckling blev mest lästa avhandling 2017

En forskningsbaserad strategi är ingen garanti för att skolutveckling sker. Egna initiativ, till och med konflikter kan vara det som aktiverar processer, konstaterar Katharina Jacobsson, som skrivit 2017 års mest lästa avhandling på Skolporten.se.

Likvärdig skola: ”Kartlägg och utvärdera väldigt tätt”

Med flexibla elevgrupper och forskarhjälp har Röselidsskolan i Gråbo förbättrat resultaten trots ett utmanande elevunderlag.

Avhandling om bedömning i förskolan mest läst på Skolporten.se under år 2016

Eva M Johanssons avhandling ”Det motsägelsefulla bedömningsuppdraget. En etnografisk studie om bedömning i förskolekontext” var förra årets mest lästa avhandling på Skolporten.se.

Fokus på sociala förmågor i förskolan

Förskolan bedömer barnens sociala förmågor snarare än deras lärande. Det visar Eva M Johanssons avhandling som blev mest läst på Skolporten.se förra året. "Jag tror att förskolan på djupet borde reflektera över vad begreppet bedömning innebär," säger Eva M Johansson.

10 mest lästa avhandlingarna år 2016

De tio mest lästa avhandlingarna på Skolporten.se under förra året presenterades i forskningsmagasinet Skolportens årliga bilaga Pedagogisk forskning 2016, ute 4 april.

Mötet är det viktiga

Ann-Louise Ljungblad har forskat om relationen mellan lärare och deras elever. Nu har Skolportens lärarpanel valt ut hennes avhandling som Skolportens favorit.

Rättssäkra betyg?

Lärare tar hänsyn till annat än kunskaper när de sätter betyg. Det visar Ilona Rinnes avhandling. "På så sätt kan betyg aldrig bli rättssäkra", säger Ilona Rinne.

Män i förskolan ett steg på vägen

I förra numret av Pedagogiska magasinet skrev Aisha Susanne Lundgren, genuspedagog i Huddinge, ett öppet brev till jämställdhetsministern. Här kommer Maria Arnholms svar.

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 25 oktober!

Nytt nr ute 25 oktober!

INTERVJU: Inti Chavez Perez tog steget från journalist till sexualupplysare och jämställdhetsexpert. Han lovordar läroplanens nya tydlighet i kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer.

Läs mer!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Lärare väljer bort läromedel

Forskning om läromedel beaktas inte alltid. Studier visar att läromedel väljs bort av erfarna lärare, samt att lärspel och eget material blir vanligare. Caroline Graeske, forskare i svenska med didaktisk inriktning, presenterar några viktiga forskningsresultat i ämnet.

Göran Nygren: Elever med toppbetyg får massor av hjälp från föräldrarna

Höga betyg i skolan kräver omfattande hjälp hemifrån, ibland så mycket att det blir fusk. Den slutsatsen drar etnologen Göran Nygren i sin nya doktorsavhandling. Elever som inte får hjälp hemma är i princip chanslösa i betygsjakten, säger han. (webb-radio)

Vikten av språkutveckling i förskolan

Tidig exponering för svenska är avgörande för barns språkutveckling. I takt med att fler barn i förskolan har annat modersmål ökar behovet av att utbildningen stärker språkstödjande arbetssätt.

Motion och bättre stöd minskar adhd-symtom

Motion och fysisk aktivitet förbättrar både adhd-symtom, funktionsnivå, barnens exekutiva funktion och psykiskt mående, visar studier från Lunds universitet. Bättre stöd i skolan och hemma skulle också förbättra barnens livskvalitet.

Education after Auschwitz

Educational outcomes of teaching to prevent antisemitism. (pdf)