Dela:

Jenny Edvardsson: “Boksamtal får elever att sätta ord på sina tankar”

SKOLPORTENS EXPERTPANEL: Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, om boksamtalsmetoder

Jenny Edvardsson

Jenny Edvardsson tipsar om boksamtal.

Hur får man alla elever delaktiga i ett boksamtal? Jag har sedan jag började arbeta som lärare i slutet av 1990-talet testat olika boksamtalsmetoder. Gång på gång återkommer jag till en som jag upplever fungerar väldigt bra, nämligen Aidan Chambers modell. Aidan Chambers är en engelsk ungdomsboksförfattare och läsfrämjare. Hans modell är enkel och fungerar därför i alla årskurser. Den utgår från elevernas läsning av en gemensamt vald text, vilket jag ser som en styrka.

Boksamtalen genomför jag i mindre grupp (5-8 elever). Övriga elever får antingen arbeta på egen hand med en uppgift eller så har en kollega eller skolans bibliotekarie hand om dem. Jag vill arbeta med små grupper för att alla elever ska kunna komma till tals. Under och efter läsningen får eleverna fundera över modellens fyra grundfrågor: Vad är det du gillar i/med texten? Vad är det du ogillar? Är det något du inte förstår eller undrar över? Kan du koppla den lästa texten till något annat du läst, något du varit med om eller hört talas om? De skriver ner sina tankar i ett läsprotokoll, som jag förberett. Protokollet och den lästa boken tar de sedan med sig in i samtalet.

När samtalet startar får alla lov att berätta vad de antecknat och därefter fördjupar vi samtalet. Jag ställer frågor som: Vad var det som gjorde att du gillade just detta? Du sa att huvudpersonen var läskig, på vilket sätt då? Ibland har eleverna helt olika åsikter om en sak och då diskuteras detta. Har man elever som är ovana vid att samtala om böcker kan man stötta med börjor, alltså inledningar på meningar. Dessa kan eleverna få utskrivna inför samtalet och de kan därmed förbereda vad de vill säga om sin läsning och eventuellt förbereda frågor som de vill ställa till övriga i gruppen. Börjorna kan se ut så här: Jag tycker inte att… Det som jag reagerade på i boken var…Hur tänkte du när du sa…? Vad var det som gjorde att du…?

När jag utvärderar modellen får den alltid höga betyg. Eleverna tycker att deras förståelse för bokens handling ökar när de får lyssna på andras tolkningar och de tycker att de lär sig mer när de tvingas sätta ord på sina egna tankar.

3 TIPS:

  • Låt elever i en grupp läsa samma text.
  • Låt eleverna skriva ner sina tankar om texten i ett läsprotokoll. Utgå från de fyra grundfrågorna: Vad är det du gillar i/med texten? Vad är det du ogillar? Är det något du inte förstår eller undrar över? Kan du koppla den lästa texten till något annat du läst, något du varit med om eller hört talas om?
  • Låt samtalet handla om det eleverna hittat under och efter läsningen. Utgå från det de skrivit ner i sina läsprotokoll.

Läs mer!
Du hittar mer om Aidan Chambers modell för boksamtal på Lektionsbanken.se


FAKTA/Jenny Edvardsson 

Jenny Edvardsson är lärare i svenska och historia på Wendesgymnasiet i Kristianstad samt förstelärare i svenska/språkutveckling/IKT. Hon har tilldelats ett flertal priser, däribland Svenska Akademiens svensklärarpris år 2017. Hon är även författare till ett flertal fackböcker, och föreläser om bland annat lässtrategier och skolutveckling kopplat till IKT.


Skolporten nr 1/2019 – ute nu!

Tema: Dyslexi

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

NYHET! Nu kan du även köpa digitala lösnummer av Skolporten i App Store eller Google Play!

Sidan publicerades 2019-02-13 11:47 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2019-03-25 13:07 av Moa Duvarci Engman


Konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu

Nytt nr ute nu

Tema: Nationella prov. Intervju: Forskaren Maria Jarl vill ge mer makt åt professionen.

Läs mer och prenumerera här!
Fortbildning
Svenska för högstadiet och gymnasiet
  Konferensen finns tillgänglig digitalt 6–27 april 2021

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Välkommen till den årliga konferensen för svensklärare! Ta del av föreläsningar om bland annat språkhistoria, akademiskt skrivande, skrivundervisning och skrivbedömning, poesiundervisning samt bedömning av muntligt framförande.

Läs mer och boka din plats här!
5 mest lästa på FoU

Tips och råd när högstadiet ställer om till distansundervisning

Hur kommer man igång med distansundervisning, hur motiverar man sina elever och hur får man som lärare allt att funka så bra som möjligt? Här är några matnyttiga tips!

Hur ökas motivationen för matematik i grundskolans tidiga år?

Högskolan Väst representerar Sverige i ett internationellt forskningsprojekt med sex andra länder där man ska undersöka motivationen för matematik i grundskolans tidigare år. Projektet ska också studera hur man kan öka motivationen, framför allt i övergången från låg- till mellanstadiet.

Mätbara mål och elever i centrum för litteraturundervisning

Litteraturundervisningen i gymnasieskolan styrs i första hand av ämnesplanernas mätbara mål. Två vanligt förekommande syften med litteraturläsning i skolan är språkutveckling och läsförståelse. Det visar en studie från Umeå universitet.

Rektorernas utmaningar i utsatta området kartläggs

Hög elevomsättning, vakter och hungriga barn. Rektorer i utsatta områden kämpar ofta med tuffa utmaningar som andra skolor inte har på samma sätt. I ett projekt kartlägger nu Göteborgs universitet det stöd som krävs för att få alla elever godkända.

Leda i lågintensiva kriser

Aida Alvinius, docent och krisexpert vid Försvarshögskolan, visar hur skolledare kan arbeta under lågintensiva kriser. (webb-tv)