Jenny Edvardsson: “Boksamtal får elever att sätta ord på sina tankar”

SKOLPORTENS EXPERTPANEL: Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, om boksamtalsmetoder

Jenny Edvardsson

Jenny Edvardsson tipsar om boksamtal.

Hur får man alla elever delaktiga i ett boksamtal? Jag har sedan jag började arbeta som lärare i slutet av 1990-talet testat olika boksamtalsmetoder. Gång på gång återkommer jag till en som jag upplever fungerar väldigt bra, nämligen Aidan Chambers modell. Aidan Chambers är en engelsk ungdomsboksförfattare och läsfrämjare. Hans modell är enkel och fungerar därför i alla årskurser. Den utgår från elevernas läsning av en gemensamt vald text, vilket jag ser som en styrka.

Boksamtalen genomför jag i mindre grupp (5-8 elever). Övriga elever får antingen arbeta på egen hand med en uppgift eller så har en kollega eller skolans bibliotekarie hand om dem. Jag vill arbeta med små grupper för att alla elever ska kunna komma till tals. Under och efter läsningen får eleverna fundera över modellens fyra grundfrågor: Vad är det du gillar i/med texten? Vad är det du ogillar? Är det något du inte förstår eller undrar över? Kan du koppla den lästa texten till något annat du läst, något du varit med om eller hört talas om? De skriver ner sina tankar i ett läsprotokoll, som jag förberett. Protokollet och den lästa boken tar de sedan med sig in i samtalet.

När samtalet startar får alla lov att berätta vad de antecknat och därefter fördjupar vi samtalet. Jag ställer frågor som: Vad var det som gjorde att du gillade just detta? Du sa att huvudpersonen var läskig, på vilket sätt då? Ibland har eleverna helt olika åsikter om en sak och då diskuteras detta. Har man elever som är ovana vid att samtala om böcker kan man stötta med börjor, alltså inledningar på meningar. Dessa kan eleverna få utskrivna inför samtalet och de kan därmed förbereda vad de vill säga om sin läsning och eventuellt förbereda frågor som de vill ställa till övriga i gruppen. Börjorna kan se ut så här: Jag tycker inte att… Det som jag reagerade på i boken var…Hur tänkte du när du sa…? Vad var det som gjorde att du…?

När jag utvärderar modellen får den alltid höga betyg. Eleverna tycker att deras förståelse för bokens handling ökar när de får lyssna på andras tolkningar och de tycker att de lär sig mer när de tvingas sätta ord på sina egna tankar.

3 TIPS:

  • Låt elever i en grupp läsa samma text.
  • Låt eleverna skriva ner sina tankar om texten i ett läsprotokoll. Utgå från de fyra grundfrågorna: Vad är det du gillar i/med texten? Vad är det du ogillar? Är det något du inte förstår eller undrar över? Kan du koppla den lästa texten till något annat du läst, något du varit med om eller hört talas om?
  • Låt samtalet handla om det eleverna hittat under och efter läsningen. Utgå från det de skrivit ner i sina läsprotokoll.

Läs mer!
Du hittar mer om Aidan Chambers modell för boksamtal på Lektionsbanken.se


FAKTA/Jenny Edvardsson 

Jenny Edvardsson är lärare i svenska och historia på Wendesgymnasiet i Kristianstad samt förstelärare i svenska/språkutveckling/IKT. Hon har tilldelats ett flertal priser, däribland Svenska Akademiens svensklärarpris år 2017. Hon är även författare till ett flertal fackböcker, och föreläser om bland annat lässtrategier och skolutveckling kopplat till IKT.


Skolporten nr 1/2019 – ute nu!

Tema: Dyslexi

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

NYHET! Nu kan du även köpa digitala lösnummer av Skolporten i App Store eller Google Play!

Sidan publicerades 2019-02-13 11:47 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2019-03-25 13:07 av Moa Duvarci Engman


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 5-6 maj 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

Svårigheter med Matematiklyftet

Veronica Sülau har forskat om vad som händer när ett nationellt kompetensutvecklingsprogram som Matematiklyftet landar i verkligheten. Nu har hennes avhandling valts ut av lärarpanelen som Skolportens favorit.

Krönika: Tiga är silver – tala är guld

När rektor lägger fram nya funderingar på arbetssätt är tiga silver och tala är guld. Det skriver Skolportens gästkrönikör Martin Rogberg, organisations- och ledarskapsforskare.

Ifous fokuserar: Varför förbättras inte elevresultaten trots alla insatser?

Varför går det inte bättre för eleverna i vår gymnasieskola – trots att vi deltagit i fortbildningar, blivit föremål för Samverkan för bästa skola, digitaliserat skolan, stärkt det kollegiala lärandet och arbetat med språkutvecklande arbetssätt? Dessa frågor ställde sig lärarna, skolledarna och kommunledningen och gav i uppdrag till Ifous, att i samarbete med forskarna Anette Jahnke och Åsa Hirsh, genomföra en fördjupad nulägesanalys. (pdf)

The community programme coaching autistic pupils, their parents and teachers at mainstream Hong Kong schools

Number of pupils with autism spectrum disorders in mainstream public schools is up from 2,050 in 2010 to 8,710 in 2018. One programme is helping teachers, carers and students to adapt.

Konflikt på jobbet? Så löser du den bäst

En konflikt är beviset på att något nytt är på gång. Och det kan leda till något bra. För utan konflikt – ingen utveckling.