Hoppa till sidinnehåll
Elevbakgrund

Kan hälsoenkäter skada elevernas hälsa?

Publicerad:2021-06-09
Uppdaterad:2023-09-01
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

Hallå där, Anette Wickström, biträdande professor i kritiska barnstudier vid Linköpings universitet. Tillsammans med din kollega Kristin Zeiler har du undersökt hur eleverna uppfattar WHO:s hälsoenkät Skolbarns hälsovanor. Varför?

Anette Wickström Foto Anna Nilsen/Linköpings universitet
Anette Wickström. Foto Anna Nilsen/Linköpings universitet

– I vår forskning om ungdomars förståelse av psykisk hälsa har vi sett att det finns ett glapp mellan de insatser som görs i skolan och vad ungdomarna själva tycker att de behöver. Vi ville se om det glappet uppstår också när vi frågar dem om deras hälsa mer generellt. Hälsoenkäter är väldigt vanliga i skolan, och en stor enkät som Skolbarns hälsovanor blir lätt stilbildande. Därför är det viktigt att undersöka vilken påverkan den har.

Vilka är era viktigaste resultat?
– Att enkäten inte bara undersöker ungdomarnas hälsa, utan också för fram ett normativt budskap som påverkar deras självförståelse. Bara genom att fråga dem om de har ett eget rum, dator hemma eller reser utomlands med familjen så signalerar enkäten att dessa saker är viktiga för hälsan. Frågorna tvingar också ungdomarna att tänka på om de är för tjocka eller för smala. Det handlar väldigt mycket om jämförelser med andra.

Vad får det för konsekvenser för eleverna?
– Enkäten gjorde dem medvetna om sin socioekonomiska position. Vissa upplevde skam och funderade på att dölja sanningen för att skydda sig och sin familj. Flera uppfattade det också som att deras hälsa berodde på dem själva, vilket är problematiskt om det döljer omständigheter de inte kan påverka. Resultaten bör ses i ljuset av forskning som visar att upplevelsen av ens socioekonomiska situation kan vara viktigare för hälsan än situationen i sig.

Vad kan skolan lära sig av er studie?
– Även om hälsoenkäter naturligtvis kan vara viktiga behöver man fundera över varför och hur man ställer frågorna. Lärarna måste också vara medvetna om att det kan uppstå situationer där någon elev blir illa berörd och kan behöva stöd. Dessutom är det viktigt att se till att enkätsituationen blir så bra som möjligt: Några ungdomar berättade att de satt så tätt att de inte var säkra på om de kunde dölja svaren för varandra och att enkätfrågorna kommenterades öppet i klassrummet.

Av Staffan Eng


Skolportens magasin – nytt nr ute 14 maj 2021!

Tema: Komvux i förändring

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Prenumerera

Prenumeranter läser hela arkivet digitalt utan kostnad! Ladda ner Skolporten i App Store eller Google Play

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev