Karin Berg: Det sanna värdet av kollegialt lärande

JAG HAR I ÖVER ett decennium ägnat mig åt ämnesnära undervisningsutveckling i min yrkesroll som lärare. Det har inte bara gjort mig till en bättre lärare, utan också gett mig trygghet i min yrkesroll och sparat tid och möda. Jag vet att meningsfull, kollegial utveckling sker när det görs i skolvardagen, där lärare delar erfarenheter och testar metoder tillsammans i samtal om undervisning. Men med varje ny utbildningsdirektör, regering eller rektor riskerar dessa värdefulla samarbetsytor att försvinna i ett moln av frågor, rapporter och inspektioner, där insyn, kontroll och dokumentation blir viktigare än det pedagogiska innehållet.
I Sverige har termen ”kollegialt lärande” under lång tid blivit synonym med alla former av lärarsammankomster. Utan tydlig definition används begreppet om allt från systematiskt kvalitetsarbete till att lärare träffas på olika mötesplatser, ofta styrda av huvudmannens kontrollbehov och krav på rapporter. Denna utveckling är ett allvarligt missbruk av forskning. När ledande utbildningsforskare talar om vikten av samarbete mellan lärare för att förbättra undervisningen syftar de uteslutande på metoder där lärarna själva identifierar utvecklingsbehov. Men i svensk skolkontext har lärarsamarbete urvattnats till något ytligt och odefinierat. Möten utan innehåll, som tar tid från verklig undervisningsutveckling och professionellt lärande.
Det här är en direkt följd av marknadsskolans mål- och resultatinriktade styrning. Målstyrning och new public management gör att skolans fokus blir att mäta, kontrollera och rapportera. När skolans system premierar kvantifierbarhet blir möten och rutiner ett verktyg för att skapa kontroll – snarare än meningsfullt samarbete. I praktiken blir det vi kallar kollegialt lärande en form av styrning snarare än en drivkraft för utveckling.
På min skola har vi, trots att vi också så klart har samma krav på att mäta, lyckats värna att själva få äga vårt ämnesnära samarbete och professionella lärande. Det är i dessa samtal, i tilliten och i vardagen som förändringen sker. Men varje nytt läsår måste vi försvara vårt arbete eftersom det ständigt hotas att ätas upp av möten som kan redovisas tydligt i verksamhetsrapporten.
Därför förstår jag kritiken mot ”kollegialt lärande”. Jag avskyr också möten som bara finns för mötets skull eller för att huvudmannen behöver skriva en rapport till Skolinspektionen. Samtidigt är jag orolig för att vi i vår frustration glömmer att det finns en stor potential i de ämnesnära samtalen, där innehållet styrs av elevernas behov. Det är i dessa samtal den verkliga kraften till förbättring finns.
De nya läroplanerna för både grundskolan och gymnasieskolan skriver vackert om tillit till läraren och tydligt fokus på undervisningens kärna. Då måste också lärarnas mötestid kännetecknas av samma tillit. Annars förlorar lärarnas gemensamma lärande sin kraft, och eleverna får mindre av det som verkligen gör skillnad.
Karin Berg är gymnasielärare på Schillerska gymnasiet i Göteborg. Hon gör även podden Skolsverige tillsammans med läraren Jacob Möllstam, och finns på sociala medier under pseudonymen Fröken Bagare.

Läs mer om Skolportens magasin!
Senaste magasinen
Information om magasinet
Kundtjänst: prenumeration@preno.se, 08–522 531 22
- Du kan teckna en prenumeration här: Skolporten.preno.se. Du kan även kontakta kundtjänst: Mejladress: prenumeration@preno.seTelefon: 08–522 531 22 Öppettider: Måndag-torsdag: 9-17, lunchstängt 12-13 Fredagar 9-16, lunchstängt 12-13
- Är du redan prenumerant på Skolportens tryckta forskningsmagasin får du också tillgång till e-tidningen Skolporten. Du får tillgång till hela det digitala arkivet i din smarta telefon, surfplatta och på din dator utan extra kostnad. Ladda ner appen Skolportens magasin i Google Play eller App Store. Har du frågor kring Skolportens e-tidning, problem med att logga in eller saknar ditt kundnummer så kontakta kundtjänst prenumeration@preno.se. Gör så här: För att läsa digitala Skolporten i din smarta telefon eller surfplatta, ladda ner Skolporten i App Store eller Google Play. För att läsa i din dator, klicka här. Ange din e-postadress samt ett lösenord på minst 6 tecken. När du skapat ditt konto och loggat in kan du läsa Skolportens magasin både på din dator, i din smarta telefon och på din surfplatta med samma inloggningsuppgifter. Om du ombeds fylla i ditt kundnummer hittar du det på din senaste faktura, eller på magasinets baksida, i det övre högra hörnet Din mejladress och ditt lösenord som du själv väljer använder du sedan för att komma åt ditt konto.
- Genom att paketera lösningar anpassade efter era behov hjälper vi er att kommunicera med era målgrupper. Nå lärare och ledare i hela landet genom våra kanaler! Varje nummer av magasinet har olika teman. Kontakta annonsansvarig Fredrik Sjöman, Annonssäljarna, för att få veta mer! Mejladress: gustaf.sodergren@annonssaljarna.se och telefon: 079-334 87 615.
- Ja, om din skolhuvudman är medlem i Ifous så har du möjlighet att få Skolportens magasin som en medlemsförmån. Kontakta medlemsansvarig Emma Kreü på Ifous för att få veta mer om dina förmåner!Mejladress: emma.kreu@ifous.se. Telefon: 073-513 07 36











