2019-05-31 11:25  2069 Dela:

Karin Berg: Vem vill bli rektor?

Karin Berg

Skolportens krönikör Karin Berg.

”Du borde bli rektor”. Vi hade haft APT, och jag hade förmodligen framhärdat lite för länge om vikten av att se skolan som en helhet, velat prata om organisation och ledarskap och min vana trogen varit ganska påstridig, då min rektor fällde kommentaren. Detta var precis i början av min lärargärning, på min första tjänst och rektor var det sista jag skulle bli. Därför var jag övertygad om att kommentaren var menad som en pik eller som ett menande skämt. Så när jag vände mig om för att bemöta hans ord var jag redo att skämta tillbaka, men fick liksom svälja min reaktion. Han var gravallvarlig.

Men vem vill egentligen bli rektor? Vem vill utsätta sig för det? I litteraturen finns, vad jag kan komma på, bara en enda positiv bild av en rektor och det är professor Dumbledore i Harry Potter. Annars är rektorns roll i litteraturen antingen den hopplöst stränge som alla elever är rädda för eller den menlöst tafatte som tappat kontrollen över allt och som ingen bryr sig om.

Bland mina lärarkollegor finns det inget yrke vi skyr värre. Rektorsjobbet ter sig som ett kamikazeuppdrag som omöjligt kan lyckas. Ett pussel där bitarna inte passar ihop men som ändå måste läggas. En ekvation där alla variabler saknas. Det är liksom lite för mycket av allt.

Att vara rektor måste helt enkelt vara bland de svåraste och mest otacksamma yrken man kan ha. En rektor ska ju ansvara för lokaler och arbetsmiljö. För lärare, elevhälsa, skolbibliotek, lokalvård och administration. För eleverna och deras trygghet och studiero. Budget och måluppfyllelse. Fortbildning och skolinspektion. En rektor måste både ha kontroll och lita på sina medarbetare. Våga säga ja oftare än nej. Stå emot föräldrakrav och manövrera politiker och förvaltningars nya påfund, samtidigt som rektorn måste vinna lärarkåren för att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål för att bli framgångsrik.

Jag har haft både framgångsrika och mindre framgångsrika rektorer under min tid som lärare. Tyvärr har rektorer en tendens att byta uppdrag ofta, så även om inte jag bytt skola de senaste tio åren har jag ändå bytt rektor fem gånger. Jag har alltså avverkat några stycken och skulle därför vilja påstå att vi mer än ofta underskattar en bra rektors betydelse för att lärare ska kunna göra ett bra jobb och elever ska lyckas med sina studier. En bra rektor kan helt enkelt göra hela skillnaden för att jag ska orka göra det där lilla extra. Jag vet ju det, ändå visar jag sällan min uppskattning.

Kanske är det just insikten om att en rektor faktiskt kan göra stor skillnad som gör att jag börjat snegla mot det otänkbara. Det finns något med rektorsuppdraget som lockar mig, även om det är svårt att erkänna. Det finns något i uppdragets komplexitet som, om det lyckas, verkligen kan vara hela skillnaden. Så kanske hade min rektor i tidernas begynnelse rätt. Jag borde kanske bli rektor någon dag. Hur omöjligt uppdraget än tycks vara.

Karin Berg är gymnasielärare på Schillerska gymnasiet i Göteborg. Hon gör även podden Skolsverige tillsammans med läraren Jacob Möllstam, och bloggar och twittrar under pseudonymen Fröken Bagare.

Foto: Anna von Brömssen


Skolporten nr 3 2019

Artikeln är publicerad i Skolporten nr 3/2019, ute 16/5.

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

 

 

Vi har en ny uppdaterad app! Ladda ner Skolporten i App Store eller Google Play

 

Sidan publicerades 2019-05-31 11:25 av Moa Duvarci Engman


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 1-2 december 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Skolportens magasin
  Skolporten nr 4/2020 – ute 11 september

Skolportens magasin

Tema: Specialpedagogik. Större barngrupper och mindre resurser – hur ska specialpedagogiken i förskolan hinnas med? Intervju: Författaren och sfi-läraren Sara Lövestam letar efter kreativiteten – både hos sina elever och i sitt eget skrivande.

Läs mer här
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

The battle over dyslexia

It was once a widely accepted way of explaining why some children struggled to read and write. But in recent years, some experts have begun to question the existence of dyslexia itself.

Bordssagor, rollekar och makaroner i mängder

Att skapa rika förutsättningar för barns språkutveckling är inte komplicerat och behöver inte innebära stora kostnader. Pedagogikprisvinnande Moa Bäversten och Emilia Larsson Samoladas beskriver hur det med små medel går att skapa en språkrik lärmiljö.

Starta tidigt med teckenstöd

På en småbarnsavdelning på Starens förskola i Eskilstuna har arbetslaget ihop med en specialpedagog utvecklat ett förfinat TAKK-system där bilder och teckenspråk får samverka.

Nu går tåget – är alla med?

Förskola och skola står ständigt inför reviderade riktlinjer och direktiv. Ett framgångsrikt förändringsarbete kräver att rektor såväl som alla medarbetare drar åt samma håll och att alla är överens om vad som behöver göras och hur. Men hur ska rektor egentligen agera för att få med sig medarbetarna i dessa oupphörliga förändringsprocesser? Det skriver Ebba Hildén, Karlstads universitet .

Häng med mobila förskolan

Mobila förskolor tar ordet utflykt till en ny nivå. Om det ens handlar om utflykter? ”Jag skulle snarare säga upplevelsebaserat lek- och läräventyr”, säger förskolläraren Kent Störzel på Göteborgs mobila förskola.