Dela:

Karin Berg: Vem vill bli rektor?

Karin Berg

Skolportens krönikör Karin Berg.

”Du borde bli rektor”. Vi hade haft APT, och jag hade förmodligen framhärdat lite för länge om vikten av att se skolan som en helhet, velat prata om organisation och ledarskap och min vana trogen varit ganska påstridig, då min rektor fällde kommentaren. Detta var precis i början av min lärargärning, på min första tjänst och rektor var det sista jag skulle bli. Därför var jag övertygad om att kommentaren var menad som en pik eller som ett menande skämt. Så när jag vände mig om för att bemöta hans ord var jag redo att skämta tillbaka, men fick liksom svälja min reaktion. Han var gravallvarlig.

Men vem vill egentligen bli rektor? Vem vill utsätta sig för det? I litteraturen finns, vad jag kan komma på, bara en enda positiv bild av en rektor och det är professor Dumbledore i Harry Potter. Annars är rektorns roll i litteraturen antingen den hopplöst stränge som alla elever är rädda för eller den menlöst tafatte som tappat kontrollen över allt och som ingen bryr sig om.

Bland mina lärarkollegor finns det inget yrke vi skyr värre. Rektorsjobbet ter sig som ett kamikazeuppdrag som omöjligt kan lyckas. Ett pussel där bitarna inte passar ihop men som ändå måste läggas. En ekvation där alla variabler saknas. Det är liksom lite för mycket av allt.

Att vara rektor måste helt enkelt vara bland de svåraste och mest otacksamma yrken man kan ha. En rektor ska ju ansvara för lokaler och arbetsmiljö. För lärare, elevhälsa, skolbibliotek, lokalvård och administration. För eleverna och deras trygghet och studiero. Budget och måluppfyllelse. Fortbildning och skolinspektion. En rektor måste både ha kontroll och lita på sina medarbetare. Våga säga ja oftare än nej. Stå emot föräldrakrav och manövrera politiker och förvaltningars nya påfund, samtidigt som rektorn måste vinna lärarkåren för att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål för att bli framgångsrik.

Jag har haft både framgångsrika och mindre framgångsrika rektorer under min tid som lärare. Tyvärr har rektorer en tendens att byta uppdrag ofta, så även om inte jag bytt skola de senaste tio åren har jag ändå bytt rektor fem gånger. Jag har alltså avverkat några stycken och skulle därför vilja påstå att vi mer än ofta underskattar en bra rektors betydelse för att lärare ska kunna göra ett bra jobb och elever ska lyckas med sina studier. En bra rektor kan helt enkelt göra hela skillnaden för att jag ska orka göra det där lilla extra. Jag vet ju det, ändå visar jag sällan min uppskattning.

Kanske är det just insikten om att en rektor faktiskt kan göra stor skillnad som gör att jag börjat snegla mot det otänkbara. Det finns något med rektorsuppdraget som lockar mig, även om det är svårt att erkänna. Det finns något i uppdragets komplexitet som, om det lyckas, verkligen kan vara hela skillnaden. Så kanske hade min rektor i tidernas begynnelse rätt. Jag borde kanske bli rektor någon dag. Hur omöjligt uppdraget än tycks vara.

Karin Berg är gymnasielärare på Schillerska gymnasiet i Göteborg. Hon gör även podden Skolsverige tillsammans med läraren Jacob Möllstam, och bloggar och twittrar under pseudonymen Fröken Bagare.

Foto: Anna von Brömssen


Skolporten nr 3 2019

Artikeln är publicerad i Skolporten nr 3/2019, ute 16/5.

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

 

 

Vi har en ny uppdaterad app! Ladda ner Skolporten i App Store eller Google Play

 

Sidan publicerades 2019-05-31 11:25 av Moa Duvarci Engman


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Barn på flykt
  Skolportens magasin nr 4/2022.

TEMA: Barn på flykt

INTERVJU: Anna Karlefjärd, forskare, intervjuas "Stärk lärarna med friare kurs- och läroplaner så får vi rättvisare betyg!" TEMA: Barn på flykt. Hur tar skolan bäst emot barn som är på flykt från krig eller naturkatastrofer? Forskarna menar att det gäller att ta tillvara på tidigare erfarenheter.

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
”Var inte så rädd för att det ska bli fel”

Förskolan Hammarkullegatan 3 i Göteborg har stor erfarenhet av att ta emot nyanlända barn och barn som inte har svenska som förstaspråk. Var nyfiken! Det är ett av rektor Ulrica Boijes råd.

Att lära genom att skriva

I den här rapporten sammanfattar och kommenterar vi en systematisk forskningsöversikt där skrivandets och texternas innehåll och funktion sätts i fokus. De framträdande forskningsresultaten, att skrivande förbättrar elevers ämneskunskaper jämfört med undervisning som har mindre fokus på skrivande, är därför särskilt relevanta för lärare. (pdf)

Students with disabilities fare better when integrated into gen-ed classrooms

“We cannot, as a society, afford to continue to support policies and practices that result in academic failure, limited post-secondary options and continued separation and marginalization based on disabilities.”

Känslorna är starka när elever svarar om Förintelsen

Andra världskriget och Förintelsen väcker stort intresse inom såväl historieämnet som inom kulturen. Svenskar kan mycket om det, ändå är frågan i skolans nationella prov om orsaker till Förintelsen en som många elever misslyckas med, visar en ny studie. Resultatet ställer frågan ”Vad kan vi lära av historien?” på sin spets.

Myten om pojkars antipluggkultur

Fredrik Zimmerman forskar om varför betygsgapet ökar mellan flickor och pojkar. Varför görs så få insatser för att hjälpa pojkar? En förklaring finns i myten om pojkars antipluggkultur, menar han. (webb-radio)

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer