Hoppa till sidinnehåll

Kontext och mänskliga samspel – Ett sociokulturellt perspektiv på lärande

Publicerad:2012-02-09
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf
Context and interaction: a sociocultural perspective on learning. The article outlines some features of a sociocultural perspective on learning. A core assumption in this tradition is that people appropriate human experiences and knowledge through interaction with others, and that language plays a central role in such processes. Language and linguistic expressions are not to be conceived as representations of a given outside reality. A basic element of a sociocultural perspective is the idea of semiotic mediation, i. e. the assumption that the world is construed differently in different discourses and social practices. Learning can be construed as a process of appropriating an increasingly differentiated and specified linguistic structuring of the world, while at the same time familiarizing oneself with when and how different discourses and contextualizations are relevant and productive. Författare: Roger Säljö Kontext och mänskliga samspel – Ett sociokulturellt perspektiv på lärandeUtbildning & Demokrati Vol 20, No 3 2012
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026
Digital temaföreläsning

Hantera kontroversiella frågor i samhällsämnen

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om hur du kan bemöta kontroversiella åsikter och hantera känsliga frågor i samhällsämnena, från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
13 apr – 18 maj 2026