Dela:

Krönika: Tiga är silver – tala är guld

TÄNK ER EN alldeles vanlig arbetsplatsträff, APT, där rektor ska presentera ett nytt arbetssätt. För säkerhets skull har hen testat av det hela lite informellt före mötet. Inga konstigheter. Rektor gör sin presentation och ber om respons. Men det kommer ingen. I stället blir det alldeles tyst. Man kan nästan höra en nål falla. Hur ska rektor tolka detta?

En optimistisk tolkning är att alla håller med och att det inte finns något mer att säga. En pessimistisk är att alla väntar på de informella ledarnas respons. Eftersom de inte säger något inför öppen ridå vågar ingen annan göra det heller. En realistisk tolkning är att tystnaden beror på att den förändringströtta personalen hoppas att det hela ska blåsa över och därför ligger väldigt lågt.

Vi människor är inte beredda att ändra vårt beteende bara så där. För att vi ska engagera oss i något nytt förutsätts att det upplevs som relevant både för verksamheten och för oss själva. Det förutsätts också att vi tror att det är på allvar. Och det kan vi inte vara säkra på eftersom alldeles för många initiativ kommer och går i skolan utan att särskilt mycket består.

Men tänk er i stället en APT där personalen tror att det blir verkstad och inte bara prat den här gången. Där kommer de att höras: De som inte riktigt förstår vill ha ordentliga svar. De som ser fördelarna i stort vill själva vara med och påverka i smått. Och de som ser nackdelarna kommer inte att hålla inne med det.

Såväl tyst som högljudd respons kan inkludera ett betydande motstånd mot ett nytt arbetssätt. Skillnaden är att den högljudda responsen också inrymmer information om hur landet ligger, hur retoriken kan förtydligas, vad som kan förbättras och vad som kan vara ett lämpligt nästa steg.

Högljudd opposition är därför nästan alltid att föredra framför eftergiven tystnad. Att många gör sina röster hörda och ställer besvärliga frågor är inget att förskräckas över. För det inrymmer användbar information och det indikerar att personalen tar det hela på allvar.

Ordspråket lär oss att tala är silver medan tiga är guld. Men när det kommer till utvecklingsarbete gäller det motsatta enligt min erfarenhet. När personalen tiger är det silver – när den talar är det guld.

Martin Rogberg arbetar med samverkansuppdrag, har en bakgrund som organisations- och ledarskapsforskare och leder just nu det nationella FoU-centret Samverkan för bästa skola.


Omslag Skolporten 1/2020

Denna artikel är publicerad i Skolportens magasin – ute 7 februari 2020!

Beställ lösnummer i vår webbshop!

Tema: Förskoleklassen: Hur ska verksamheten för sexåringarna se ut?

Dessutom: Stor intervju med den amerikanska skolforskaren Diane Ravitch! Läs mer här!

Inte redan prenumerant? Missa inte prova på-priset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Vi har en ny uppdaterad app: Skolporten! Ladda ner den i App Store eller Google Play

Prenumeranter har fri tillgång till hela arkivet!

Sidan publicerades 2020-02-05 12:45 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2020-02-07 09:33 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Rektors pedagogiska ledarskap styrs av kontexten

Det finns mycket sagt och skrivet om pedagogiskt ledarskap men väldigt lite om vad det faktiskt innebär i praktiken. Anette Forssten Seiser har aktionsforskat i ämnet med resultat att pedagogiskt ledarskap är något som måste jobbas fram utifrån den kontext man befinner sig i.

Dags att definiera rektors uppdrag

I den nya professionsdeklaration som Skolledarförbundet tagit fram spelar skolforskarna Alma Harris och Viviane Robinson en framträdande roll. Det är dags att börja prata om vad rektors uppdrag är, anser Matz Nilsson, ordförande i Skolledarförbundet.

Poddagogen #4: Hanna Hofverberg om slöjd och hållbar utveckling

I podcasten Poddagogen, avsnitt 4, möter vi forskaren Hanna Hofverberg som berättar om slöjd och hållbar utveckling. Poddare är lektorerna Janne Kontio och Sofia Lundmark.

”Lek är en bra social träning”

Ett forskningsprojekt på Grebyskolans fritidshem gav både samsyn och utvecklad lek. Läs artikeln ur senaste numret av Skolportens magasin här.

Att göra alla delaktiga i utveckling

Med egensnickrade formler för delaktighet och transparenta processer kring tjänstefördelning var all personal på Risebergaskolan med på tåget när resan från en lågstadie- till en F-6-skola började. ”Som skolledare är jag till för att med ledstänger och tankestöttor i vardagen möjliggöra för de som jobbar med eleverna att må ännu bättre och göra ett ännu bättre jobb, säger rektor Peter Hansson.

Sociala medier som stärker skolbiblioteket

Linnea Tell är skolbibliotekarie på Fågelbacksskolan. I detta blogginlägg skriver hon tillsammans med Bram Bresselers (skolbibliotekarie på Höjaskolan) om hur de använder sociala medier för att stärka sina respektive skolbiblioteksverksamheter.

Lekens betydelse för barns trygghet

Barn som kommer till Sverige från en annan social kultur har många gånger inte fått tid eller utrymme för lek. Att aktivt observera och interagera via leken kan vara ett sätt att ge stöd och skapa trygghet. Leken kan göra övergången till det nya livet mjukare.

Överskådligt – kunskapen är serverad

Våra systematiska översikter riktar sig i första hand till lärare och förskollärare. Men de som arbetar med att stödja lärare, hur använder de översikterna i sitt arbete?

Digitala lektioner och möten fungerade över förväntan på Ekeskolan

När coronapandemin blev ett faktum och Ekeskolan hade en ny verklighet att förhålla sig till började personalen fundera på hur de kan anpassa sin undervisning efter rådande restriktioner. Skolavslutningar, elevrådsmöten och viss undervisning har genomförts via Zoom, en digital videomötesplattform, med överraskande resultat. I vårt senaste voddavsnitt samtalar vi också om detta.

Gott exempel: Parkskolan i Svalöv öppnade NPF-verkstad

Attention fick ett inspirerande mail från Anders Stålhandske som tillsammans med sina kollegor Madeleine Scharnell och Örjan Andersson startat upp en NPF-verkstad på skolan där han jobbar. Ett gott exempel som är väl värt att sprida under skolkampanjen tänkte vi och ställde lite frågor till honom.

Att vända en skola

Stora satsningar har gjorts på riktade insatser till utsatta skolor, och fler kan vara på väg. Nu börjar forskarna kunna dra slutsatser om vad som fungerar. Läs ett utdrag ur temat Att vända en skola i nya numret av Skolportens magasin!

Ny kunskaps­sammanställning om psykisk hälsa hos barn och elever med funktions­nedsättning

Nu finns en kunskapssammanställning inom området psykisk hälsa hos barn och elever med funktionsnedsättning. Den visar att elever med funktionsnedsättning trivs i mindre utsträckning i skolan. De har även mer problematisk skolfrånvaro än elever utan funktionsnedsättning.

Använd kroppen och bli en bättre lärare

Lärare är som artister på en scen. Men det är ingen lätt match att ställa sig framför 28 elever och få det att funka. Här berättar vi hur du lyckas med hjälp av kroppsspråket. Och hur du kan styra upp när klassen stökar.

Grönska på skolgården är viktigt för leken

Oredigerade platser, som skog och grönområden, har ett högt lekvärde, visar ny forskning. Här upplever barn att de själva bestämmer över leken. ”Vi har inte rätt att bygga bort sådana platser”, säger pedagogikforskaren Maria Hammarsten.

7 tips – så vårdar du din lärarröst

Ungefär 15 procent av svenska lärare har problem med rösten. Lärare är den vanligaste patientgruppen på logopedmottagningarna. Detta är känt sedan länge. Ändå erbjuds röst- och talvård bara på ett fåtal av landets lärarutbildningar – trots all forskning som visar att det leder till förbättringar.

Föräldraprogram ökade den psykiska hälsan hos nyanlända

Vad händer när den viktigast uppgiften – att vara förälder – vänds upp och ner på en plats där allt är nytt och främmande? Fatumo Osman, docent i omvårdnad vid Högskolan Dalarna, har forskat om lösningar som fått betydelse för föräldrar, barn och samhället.  

Skolportens konferenser
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

INTERVJU: Inkluderingen har gått för långt, ropar röster i skoldebatten. Tvärtom, menar MARA WESTLING ALLODI, professor i specialpedagogik. Inkludering är viktig för demokratin – och vi har inte ens börjat.

Läs mer!
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Irena Makower: ”De med perfektionistiska personlighetsdrag blir väldigt utsatta”

När idealet är att vara perfekt kan stress, ångest och psykisk ohälsa bli följden. Prestationen blir som en beroendeframkallande drog. Forskning, som den psykologen Irena Makower arbetar med, visar att det bästa sättet att möta detta är att samtala i klassrummet om bland annat drivkrafter.

Ny kunskapssammanställning om psykisk hälsa hos barn och elever med funktionsnedsättning

Nu finns en kunskapssammanställning inom området psykisk hälsa hos barn och elever med funktionsnedsättning. Den visar att elever med funktionsnedsättning trivs i mindre utsträckning i skolan. De har även mer olovlig frånvaro än elever utan funktionsnedsättning.

Alla ska förstå utmaningen

Spännande forskningsintroduktion­ om vikten av specialpedagogisk ­flerstämmighet i förskolan, skriver Veronica Ferm i en bokrecension.

Att vända en skola

Stora satsningar har gjorts på riktade insatser till utsatta skolor, och fler kan vara på väg. Nu börjar forskarna kunna dra slutsatser om vad som fungerar. Läs ett utdrag ur temat Att vända en skola i nya numret av Skolportens magasin!

Undervisning behöver anpassas för nyanlända ungdomar utan tidigare skolbakgrund

Nyanlända ungdomar utan tidigare skolbakgrund behöver få en undervisning som är anpassad efter deras individuella behov på gymnasieskolans språkintroduktion. Förutom att lära sig svenska och vårt skriftspråk måste de till exempel förstå hur de ska förhålla sig till normer som kan vara nya för dem. Läraren spelar en viktig roll i det arbetet visar en avhandling i svenska som andraspråk.