Dela:

Krönika: Tiga är silver – tala är guld

TÄNK ER EN alldeles vanlig arbetsplatsträff, APT, där rektor ska presentera ett nytt arbetssätt. För säkerhets skull har hen testat av det hela lite informellt före mötet. Inga konstigheter. Rektor gör sin presentation och ber om respons. Men det kommer ingen. I stället blir det alldeles tyst. Man kan nästan höra en nål falla. Hur ska rektor tolka detta?

En optimistisk tolkning är att alla håller med och att det inte finns något mer att säga. En pessimistisk är att alla väntar på de informella ledarnas respons. Eftersom de inte säger något inför öppen ridå vågar ingen annan göra det heller. En realistisk tolkning är att tystnaden beror på att den förändringströtta personalen hoppas att det hela ska blåsa över och därför ligger väldigt lågt.

Vi människor är inte beredda att ändra vårt beteende bara så där. För att vi ska engagera oss i något nytt förutsätts att det upplevs som relevant både för verksamheten och för oss själva. Det förutsätts också att vi tror att det är på allvar. Och det kan vi inte vara säkra på eftersom alldeles för många initiativ kommer och går i skolan utan att särskilt mycket består.

Men tänk er i stället en APT där personalen tror att det blir verkstad och inte bara prat den här gången. Där kommer de att höras: De som inte riktigt förstår vill ha ordentliga svar. De som ser fördelarna i stort vill själva vara med och påverka i smått. Och de som ser nackdelarna kommer inte att hålla inne med det.

Såväl tyst som högljudd respons kan inkludera ett betydande motstånd mot ett nytt arbetssätt. Skillnaden är att den högljudda responsen också inrymmer information om hur landet ligger, hur retoriken kan förtydligas, vad som kan förbättras och vad som kan vara ett lämpligt nästa steg.

Högljudd opposition är därför nästan alltid att föredra framför eftergiven tystnad. Att många gör sina röster hörda och ställer besvärliga frågor är inget att förskräckas över. För det inrymmer användbar information och det indikerar att personalen tar det hela på allvar.

Ordspråket lär oss att tala är silver medan tiga är guld. Men när det kommer till utvecklingsarbete gäller det motsatta enligt min erfarenhet. När personalen tiger är det silver – när den talar är det guld.

Martin Rogberg arbetar med samverkansuppdrag, har en bakgrund som organisations- och ledarskapsforskare och leder just nu det nationella FoU-centret Samverkan för bästa skola.


Omslag Skolporten 1/2020

Denna artikel är publicerad i Skolportens magasin – ute 7 februari 2020!

Beställ lösnummer i vår webbshop!

Tema: Förskoleklassen: Hur ska verksamheten för sexåringarna se ut?

Dessutom: Stor intervju med den amerikanska skolforskaren Diane Ravitch! Läs mer här!

Inte redan prenumerant? Missa inte prova på-priset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Vi har en ny uppdaterad app: Skolporten! Ladda ner den i App Store eller Google Play

Prenumeranter har fri tillgång till hela arkivet!

Sidan publicerades 2020-02-05 12:45 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2020-02-07 09:33 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Rektors pedagogiska ledarskap styrs av kontexten

Det finns mycket sagt och skrivet om pedagogiskt ledarskap men väldigt lite om vad det faktiskt innebär i praktiken. Anette Forssten Seiser har aktionsforskat i ämnet med resultat att pedagogiskt ledarskap är något som måste jobbas fram utifrån den kontext man befinner sig i.

Dags att definiera rektors uppdrag

I den nya professionsdeklaration som Skolledarförbundet tagit fram spelar skolforskarna Alma Harris och Viviane Robinson en framträdande roll. Det är dags att börja prata om vad rektors uppdrag är, anser Matz Nilsson, ordförande i Skolledarförbundet.

Poddagogen #4: Hanna Hofverberg om slöjd och hållbar utveckling

I podcasten Poddagogen, avsnitt 4, möter vi forskaren Hanna Hofverberg som berättar om slöjd och hållbar utveckling. Poddare är lektorerna Janne Kontio och Sofia Lundmark.

”Lek är en bra social träning”

Ett forskningsprojekt på Grebyskolans fritidshem gav både samsyn och utvecklad lek. Läs artikeln ur senaste numret av Skolportens magasin här.

De ska inspirera flickor att behålla intresset för teknik

Med Lego, papper och penna ska flickor i mellanstadiet lösa teknikproblem. Volvo och Örebro universitet satsar gemensamt på att få fler unga tjejer att behålla teknikintresset eftersom forskning visar att det är i mellanstadiet som tjejer tappar sitt intresse för teknik.

Forskningsutblick: Framgångsrikt elevhälsoarbete är ett lagarbete för hela skolan

Elevhälsa är inte ett substantiv, det är ett görande. I en välfungerande skola elevhälsar alla hela tiden i skolans alla miljöer och med alla nivåer sammankopplade. Ska vi kunna nå en hälsofrämjande skola för alla barn och elever så behövs även en hälsosam arbetsplats för alla som arbetar inom skolan. Det hör ihop.

Inkluderande fritidshemspedagogik

I den här skriften skriver professor Peter Karlsudd om hinder och möjligheter för den inkluderande pedagogik som tidigare så tydligt kännetecknat fritidshemmet som institution. Läsaren får en grundlig beskrivning av den inkluderande fritidshemspedagogiken som kraft för att ge utrymme för barns individuella skillnader. (pdf)

Fritidshemslärares erfarenheter av extra anpassningar och särskilt stöd i fritidshemmet

I den här skriften skriver Marina Wernholm, lektor i pedagogik, om fritidshemslärares erfarenheter med extra anpassningar och särskilt stöd. Läsaren får en beskrivning av vad fritidshemslärare ser som viktiga förutsättningar för att kunna erbjuda extra anpassningar och särskilt stöd i fritidshemmet. (pdf)

Månadens forskare: Ricardo Goncalves

Månadens forskare Ricardo Goncalves forskning behandlar en minoritetsgrupp i våra verksamheter – män i förskolan. Just nu ligger fokus på fysisk beröring i mötet mellan manliga förskollärare och barn i förskolan. En av slutsatserna av forskningen är att beröring bör integreras som en varaktig pedagogisk handling.

Stötta eller inte? Det är frågan i ett nytt forskningsprojekt kring språkutveckling i förskolan

Räcker det att barn befinner sig i en stimulerande miljö där man pratar och läser, eller kan ett än mer strukturerat stöd i förskolan ge bättre effekt på språkutvecklingen? Det hoppas forskningsledaren Peter Andersson Lilja få svar på i forskningsprojektet som nu startar på Högskolan i Borås.

Forskaren: Det behövs en helhetssyn på eleven

Rektorn är avgörande för fritidslärarnas möjligheter att arbeta med anpassningar på fritidshemmet. Det säger pedagogikforskaren Marina Wernholm. ”Det behövs tid för samverkan mellan klasslärare och lärare i fritidshem för att få en helhetssyn på eleven”.

Förskolor olika bra på språk och läsning – skillnaderna är stora

Förskolor är olika bra på att stimulera språkutveckling och uppmuntra barnen till skrivande och läsning. Generellt sett är kvaliteten låg, men det finns också förskolor med hög kvalitet, visar en studie.

”Då halkar du efter – det är den bistra sanningen”

Ju mer unga läser, desto bättre blir ordförrådet och desto svårare texter förstår de. En positiv spiral – eller en virvlande karusell som är svår att hoppa på i farten. För vad händer när våra barn inte läser?

Fokus på styrkor rustar eleverna

Med styrkeballonger och styrketräd lyfter eleverna på Nyhemsskolan saker som de är bra på. Lärarna utgår från positiv psykologi för att öka elevernas välmående. ”Det knyter an till alla ämnen”, säger Linda Andersson, mellanstadielärare.

God svenska – vägen till arbete för utrikes födda?

I rapporten undersöker författarna vilka svenskkunskaper som krävs för att få ett jobb och hur väl de utlandsfödda lever upp till dessa krav. Studien bygger på en enkätundersökning med svar från drygt 800 rekryterare samt registerdata om utlandsföddas svenskkunskaper. (pdf)

På väg mot ett mer förebyggande och hälsofrämjande arbete

Elevhälsoteamet på Rågsveds skola hade länge försökt arbeta mer hälsofrämjande och förebyggande, men inte fått till det. Efter att ha satsat på en processinriktad kurs har de genomfört flera förändringar som lett till positiva effekter.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Elevhälsa
  Skolportens magasin nr 5/2022.

TEMA: Elevhälsa

INTERVJU: Daniel Willingham, kognitionsforskare och amerikansk professor i psykologi, vill skapa en bättre skola för eleverna via vetenskapliga rön om inlärning och minne till lärare. TEMA: Elevhälsa. Svenska elever mår allt sämre. Samtidigt har likvärdigheten inom elevhälsan minskat. Hur kan skolan arbeta mer förebyggande och främjande med de ungas psykiska hälsa?

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Ny forskning: Surfplattor minskar kreativiteten på förskolan

Digitala verktyg ingår i läroplanen för förskolebarn, redan från ett års ålder. Nu visar svensk forskning att småbarnens lek med surfplattor ser helt annorlunda ut än annan lek.

Stötta eller inte? Det är frågan i ett nytt forskningsprojekt kring språkutveckling i förskolan

Räcker det att barn befinner sig i en stimulerande miljö där man pratar och läser, eller kan ett än mer strukturerat stöd i förskolan ge bättre effekt på språkutvecklingen? Det hoppas forskningsledaren Peter Andersson Lilja få svar på i forskningsprojektet som nu startar på Högskolan i Borås.

Känslor gentemot skolan kan påverka högstadieelevens prestationer på lång sikt

Finns det ett samband mellan högstadieelevers skolrelaterade utmattning, engagemang och prestationer i matematik? Ja, det gör det, också på lång sikt. Det visar en undersökning vid Åbo Akademi.

Gaming och psykisk hälsa hos unga i Sverige undersöks

Gaming är idag en vanlig fritidsaktivitet hos många ungdomar och är sedan sommaren år 2018 klassad som så pass problematisk att den finns som en diagnos, gaming disorder. Forskare på Högskolan Väst hoppas att resultaten från en ny studie ska bidra till att förebygga psykisk ohälsa som är relaterad till gaming.

”Begåvade människor gör dumma saker”

Folk lägger en stor del av sin arbetstid på kvalitetssäkring, varumärkesarbete och på att utarbeta strategier. Lundaforskaren Mats Alvesson bedriver ett korståg mot dagens klyschor och tomma reformer i administration och ledarskap. ”Samtidigt som vi lever i ett kunskapssamhälle verkar vi också i ett fördumningssamhälle.”