Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Lärares överväganden kring att leda undervisning

Publicerad:2022-02-23
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Previous research describes classroom management as both complex and demanding. Therefore, teachers as leaders need to make many choices about how to handle situations and students. The aim of this study is to describe teachers’ considerations when they are managing the classroom. The study was conducted by a teacher-research team. The data consist of 12 focus-group interviews with 46 Swedish teachers, spanning from primary to upper secondary school. Through thematic analysis, the following four themes of consideration emerged: (a) control – how much control teachers as leaders should have and how much co-decision that should be given to the students, (b) role – if teachers should be strict or personal, (c) focus – if teachers should focus on the subject or relations to students, and (d) differentiation – if teachers should focus on each individual or on the entire group. This result is an important contribution to understanding the challenges teachers face when managing the classroom and trying to provide learning and development to all students. Författare: Anja Thorsten, Marcus Samuelsson, Johan Meckbach, Camilla Heiskanen och Anneli Mohlin Educare Nr 4 2021
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026
Digital temaföreläsning

Perspektiv på samernas historia

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning som ger inblick i samisk historia. Passet är öppet 11 maj–15 juni. Det riktar sig främst till lärare i historia och samhällskunskap från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
11 maj – 15 jun 2026