Dela:

Lärarpanelen: ”Ett viktigt och roligt uppdrag”

Varje år passerar drygt hundra avhandlingar lärarpanelens granskande ögon. Vi har frågat några av Skolportens lärarpanelister vilken skolforskning som intresserar mest.

FRÅGOR:
1) Varför ville du vara med i Skolportens lärarpanel?
2) Vilken skolforskning intresserar just dig?

Johanna Lindgren Chin

Johanna Lindgren Chin.

JOHANNA LINDGREN CHIN – medlem i lärarpanelen sedan år 2017
1) Jag ville vara med i lärarpanelen för att det känns som ett viktigt uppdrag att få lyfta guldkornen i den senaste skolforskningen. Panelen hjälper mig dessutom att hålla mig à jour med den senaste forskningen.
2) Skolforskning som lyfter specialpedagogiska frågor intresserar mig mest just nu. Jag försöker också alltid hålla utkik efter forskning med fokus på vuxenutbildningen, men den är ju tyvärr i det närmaste obefintlig.

Fredrik Brännström.

FREDRIK BRÄNNSTRÖM – medlem i lärarpanelen sedan år 2017
1) Jag vill vara med i lärarpanelen eftersom det är givande att hänga med i aktuell skolforskning. I den bästa av världar skulle alla lärare få göra detta på betald arbetstid som en del av uppdraget.
2) Jag är mest intresserad av bedömningsfrågor samt forskning som rör neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Mari Björinder.

Mari Björinder.

MARI BJÖRINDER – medlem i lärarpanelen sedan år 2018
1) Att få vara panelist i Skolportens lärarpanel ger mig möjlighet att ta del av relevanta, intressanta och praktiknära forskningsresultat kring den senaste forskningen och sedan sprida dessa vidare.
2) Som speciallärare med specialisering mot matematikutveckling, och som kommunens matematikutvecklare är jag mest intresserad av forskning som rör matematik. Men jag är även väldigt intresserad av forskning kring specialpedagogik, bedömning och lärande i stort.

Marlizia Cortez.

Marlizia Do Nascimento Cortez.

MARLIZIA DO NASCIMENTO CORTEZ – medlem i lärarpanelen sedan år 2018.
1) Jag tycker att det är viktigt och roligt att vara uppdaterad om nya vetenskapliga rön som rör undervisning och lärande.
2) Många områden intresserar mig, just nu mest det som handlar om flerspråkighet, återkoppling och skolutveckling.

Moa Duvarci Engman

Foto Linnea Bengtsson


SKOLPORTENS FAVORIT
Till varje nummer av tidningen väljer Skolportens lärarpanel ut de mest läsvärda avhandlingarna från de senaste månaderna. En av dem utses till favorit. Här hittar du alla avhandlingar som valts till Skolportens favorit!

LÄS MER OM LÄRARPANELEN OCH DERAS VAL AV SKOLPORTENS FAVORIT HÄR

Artikeln är publicerad i den årliga forskningsbilagan Pedagogisk forskning 2020, ute nu!

Bilagan medföljer Skolporten nr 2/2021.

Du läser forskningsbilagan gratis i appen Skolporten eller på din dator/i din smartphone här!


Skolportens magasin – ute 31 mars 2021!

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Prenumeranter läser hela arkivet digitalt utan kostnad! Ladda ner Skolporten i App Store eller Google Play

Sidan publicerades 2021-05-06 10:06 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Ledare: Om några år vet vi mer…

Forskning om hur coronapandemin har påverkat utbildningskvalitén, elevresultaten och elevhälsan är i full gång. På Skolporten kommer vi att bevaka de resultaten lika systematiskt som vi gör med all forskning om förskola och skola.

Skolporten samlar pedagogisk forskning

I årets upplaga av Pedagogisk forskning presenterar vi samtliga avhandlingar under det gångna året inom forskningsområdet skolan och förskola. Läs hela bilagan digitalt utan kostnad!

Ny digital kurs med Pär Sahlin! Cirkelmodellen – introduktion

Hur arbetar du med att stötta elevernas skrivande av olika texttyper? I kursen Cirkelmodellen kan du arbeta praktiskt med genrepedagogiskt skrivande utifrån modelltexter. I film och text presenterar Pär Sahlin information, mallar och konkreta uppgifter för din undervisning. Med flexibel start och tydligt upplägg kan du studera, repetera och testa i klassrummet. Kursintyg ingår!

Ny digital kurs med Maria Wiman! Ny som lärare – Relationer och ledarskap

Är du nyutbildad lärare och önskar fler handfasta verktyg? I kursen Relationer och ledarskap arbetar vi med att bygga goda relationer med elever, hantera konflikter och bli en trygg ledare i klassrummet. I film och text presenterar Maria Wiman information, uppgifter och tips för din undervisning. Flexibel start och tydligt upplägg. Kursintyg ingår!

Att vända en skola

Stora satsningar har gjorts på riktade insatser till utsatta skolor, och fler kan vara på väg. Nu börjar forskarna kunna dra slutsatser om vad som fungerar. Läs ett utdrag ur temat Att vända en skola i nya numret av Skolportens magasin!

Använd kroppen och bli en bättre lärare

Lärare är som artister på en scen. Men det är ingen lätt match att ställa sig framför 28 elever och få det att funka. Här berättar vi hur du lyckas med hjälp av kroppsspråket. Och hur du kan styra upp när klassen stökar.

Lärarens röst har stor påverkan på elever

Rösten är ett mångfacetterat verktyg. Förutom orden vi säger ­förmedlar den också vem vi är och hur vi mår. När undervisningen sker digitalt skalas mycket av kroppsspråket bort, och rösten blir ännu viktigare. Så lär du dig att använda den effektivare.

4 praktiska röstövningar för lärare

Lärare använder rösten hela dagarna och många lider också av slitaget det innebär. Med dessa fyra övningar kan du få en starkare röst som hjälper dig i undervisningen, och samtidigt förebygga skador på stämbanden.

Förskolans och skolans arbete mot våldsbejakande extremism

Du som arbetar i förskolan och skolan har en roll i att förebygga och motverka våldsbejakande extremism. Det kan till exempel handla om att arbeta med demokrati och värdegrundsfrågor och att stötta barn som riskerar att fara illa.

Kunskapsglapp kring hur lärare ska undervisa om sex och relationer

Ny forskning visar att kunskapen om hur lärare ska undervisa i ämnet sexualitet och relationer är tunn.

1 200 lektionstips från lärare – så funkar Lektionsbanken

Lektionsbanken har en inläm­nings­funktion där lärare med lektionsidéer kan lämna in tips. Men Fredrik Sandström arbetar också aktivt för att fånga in bra tips. Han läser mycket, följer sociala medier och ringer upp lärare.

Introduktionsperiod för lärare och förskollärare

Med en introduktionsperiod får nyanställda lärare och förskollärare en bra start i yrket − och stannar kvar. Vi vägleder hur huvudmannen och rektorn kan organisera introduktionsperioden.

Ny studie: Så är den ideala relationen mellan lärare och föräldrar

Hur ser en lärares drömförälder ut? Forskaren Maria Mersini Pananaki har just lagt fram en avhandling som visar att föräldrar som är lagom involverade, som accepterar skolans policy, och som deltar på möten uppskattas mest av lärarna.

Ny bok lyfter fram kunskapsutbyte mellan lärare och forskare

Hur kan en forskarskola för språklärare se ut? I en ny antologi delar tio lärare med sig av sin forskning om lärande, undervisning och bedömning av språk. Alla har de deltagit i en nationell forskarskola i de främmande språkens didaktik, FRAM.

Undervisningsmaterial: Välkommen till högskolan!

Välkommen till högskolan! är ett undervisningsmaterial för dig som är lärare och vägledare i grundskolan och dig som arbetar inom högskolan med breddad rekrytering och information om högskolestudier.

Ny kurs ska minska skolfrånvaro och motverka hemmasittande

Örebro universitet lanserar en ny kurs för skolpersonal, socionomer och andra som kommer i kontakt med barn och unga som inte går till skolan.

Skolportens konferenser
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

INTERVJU: Inkluderingen har gått för långt, ropar röster i skoldebatten. Tvärtom, menar MARA WESTLING ALLODI, professor i specialpedagogik. Inkludering är viktig för demokratin – och vi har inte ens börjat.

Läs mer!
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Irena Makower: ”De med perfektionistiska personlighetsdrag blir väldigt utsatta”

När idealet är att vara perfekt kan stress, ångest och psykisk ohälsa bli följden. Prestationen blir som en beroendeframkallande drog. Forskning, som den psykologen Irena Makower arbetar med, visar att det bästa sättet att möta detta är att samtala i klassrummet om bland annat drivkrafter.

Ny kunskapssammanställning om psykisk hälsa hos barn och elever med funktionsnedsättning

Nu finns en kunskapssammanställning inom området psykisk hälsa hos barn och elever med funktionsnedsättning. Den visar att elever med funktionsnedsättning trivs i mindre utsträckning i skolan. De har även mer olovlig frånvaro än elever utan funktionsnedsättning.

Att vända en skola

Stora satsningar har gjorts på riktade insatser till utsatta skolor, och fler kan vara på väg. Nu börjar forskarna kunna dra slutsatser om vad som fungerar. Läs ett utdrag ur temat Att vända en skola i nya numret av Skolportens magasin!

Alla ska förstå utmaningen

Spännande forskningsintroduktion­ om vikten av specialpedagogisk ­flerstämmighet i förskolan, skriver Veronica Ferm i en bokrecension.

Undervisning behöver anpassas för nyanlända ungdomar utan tidigare skolbakgrund

Nyanlända ungdomar utan tidigare skolbakgrund behöver få en undervisning som är anpassad efter deras individuella behov på gymnasieskolans språkintroduktion. Förutom att lära sig svenska och vårt skriftspråk måste de till exempel förstå hur de ska förhålla sig till normer som kan vara nya för dem. Läraren spelar en viktig roll i det arbetet visar en avhandling i svenska som andraspråk.