Dela:

Lärarpanelen: ”Ett viktigt och roligt uppdrag”

Varje år passerar drygt hundra avhandlingar lärarpanelens granskande ögon. Vi har frågat några av Skolportens lärarpanelister vilken skolforskning som intresserar mest.

FRÅGOR:
1) Varför ville du vara med i Skolportens lärarpanel?
2) Vilken skolforskning intresserar just dig?

Johanna Lindgren Chin

Johanna Lindgren Chin.

JOHANNA LINDGREN CHIN – medlem i lärarpanelen sedan år 2017
1) Jag ville vara med i lärarpanelen för att det känns som ett viktigt uppdrag att få lyfta guldkornen i den senaste skolforskningen. Panelen hjälper mig dessutom att hålla mig à jour med den senaste forskningen.
2) Skolforskning som lyfter specialpedagogiska frågor intresserar mig mest just nu. Jag försöker också alltid hålla utkik efter forskning med fokus på vuxenutbildningen, men den är ju tyvärr i det närmaste obefintlig.

Fredrik Brännström.

FREDRIK BRÄNNSTRÖM – medlem i lärarpanelen sedan år 2017
1) Jag vill vara med i lärarpanelen eftersom det är givande att hänga med i aktuell skolforskning. I den bästa av världar skulle alla lärare få göra detta på betald arbetstid som en del av uppdraget.
2) Jag är mest intresserad av bedömningsfrågor samt forskning som rör neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Mari Björinder.

Mari Björinder.

MARI BJÖRINDER – medlem i lärarpanelen sedan år 2018
1) Att få vara panelist i Skolportens lärarpanel ger mig möjlighet att ta del av relevanta, intressanta och praktiknära forskningsresultat kring den senaste forskningen och sedan sprida dessa vidare.
2) Som speciallärare med specialisering mot matematikutveckling, och som kommunens matematikutvecklare är jag mest intresserad av forskning som rör matematik. Men jag är även väldigt intresserad av forskning kring specialpedagogik, bedömning och lärande i stort.

Marlizia Cortez.

Marlizia Do Nascimento Cortez.

MARLIZIA DO NASCIMENTO CORTEZ – medlem i lärarpanelen sedan år 2018.
1) Jag tycker att det är viktigt och roligt att vara uppdaterad om nya vetenskapliga rön som rör undervisning och lärande.
2) Många områden intresserar mig, just nu mest det som handlar om flerspråkighet, återkoppling och skolutveckling.

Moa Duvarci Engman

Foto Linnea Bengtsson


SKOLPORTENS FAVORIT
Till varje nummer av tidningen väljer Skolportens lärarpanel ut de mest läsvärda avhandlingarna från de senaste månaderna. En av dem utses till favorit. Här hittar du alla avhandlingar som valts till Skolportens favorit!

LÄS MER OM LÄRARPANELEN OCH DERAS VAL AV SKOLPORTENS FAVORIT HÄR

Artikeln är publicerad i den årliga forskningsbilagan Pedagogisk forskning 2020, ute nu!

Bilagan medföljer Skolporten nr 2/2021.

Du läser forskningsbilagan gratis i appen Skolporten eller på din dator/i din smartphone här!


Skolportens magasin – ute 31 mars 2021!

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Prenumeranter läser hela arkivet digitalt utan kostnad! Ladda ner Skolporten i App Store eller Google Play

Sidan publicerades 2021-05-06 10:06 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Ledare: Om några år vet vi mer…

Forskning om hur coronapandemin har påverkat utbildningskvalitén, elevresultaten och elevhälsan är i full gång. På Skolporten kommer vi att bevaka de resultaten lika systematiskt som vi gör med all forskning om förskola och skola.

Skolporten samlar pedagogisk forskning

I årets upplaga av Pedagogisk forskning presenterar vi samtliga avhandlingar under det gångna året inom forskningsområdet skolan och förskola. Läs hela bilagan digitalt utan kostnad!

Cirkelmodellen – Digital kurs med Pär Sahlin!

I kursen Cirkelmodellen kan du arbeta praktiskt med genrepedagogiskt skrivande utifrån modelltexter. I film och text presenteras information, mallar och konkreta uppgifter för din undervisning. Flexibel start, tydligt upplägg och tillgång till kursen i 6 månader. Pris 996 kr ex. moms. Kursintyg ingår!

Digital kurs! Ny som lärare – Relationer och ledarskap

Är du nyutbildad lärare och önskar fler handfasta verktyg? I kursen Relationer och ledarskap arbetar vi med att bygga goda relationer med elever, hantera konflikter och bli en trygg ledare i klassrummet. I film och text presenterar Maria Wiman information, uppgifter och tips för din undervisning. Flexibel start och tydligt upplägg. Pris 996 kr ex. moms. Kursintyg ingår!

Läxor och likvärdiga förutsättningar för lärande – lärares arbetssätt inför, under och efter läxan

I denna systematiska översikt sammanställs forskning om hur lärares arbete med läxor kan främja likvärdiga förutsättningar för elevers lärande. Översikten utgår från följande frågeställning: Vad kännetecknar lärares arbete med läxor som kan bidra till likvärdiga förutsättningar för elevers lärande? (pdf)

“Lärare behöver kunna förstå, värdera och använda forskning”

Forskning kan bidra till att utveckla undervisningen och ger lärare argument för vägval och prioriteringar. Men vad krävs för att kunna förstå, värdera och använda forskning? Lärtorget har pratat med Sven Persson, professor i pedagogik, som skrivit en bok om forskningslitteracitet.

Ny studie: Så påverkades lärandet av distansundervisningen under pandemin

Forskare vid Stockholms universitet har i en ny studie undersökt hur den svenska covidstrategin för skolan, med övergång till distansundervisning, påverkade elevernas förutsättningar för lärande. Studien bygger på intervjuer med ungdomar och deras erfarenheter. Resultaten har publicerats i två artiklar.

”Det är omöjligt att tänka utan faktakunskaper”

Daniel Willingham, kognitionsforskare och amerikansk professor i psykologi, vill skapa en bättre skola för eleverna genom att förmedla vetenskapliga rön om inlärning och minne till lärare.

Din första matematiklektion – i skolår 1

I den här resursen är det du som lär dig om barnen. Lektionen kan givetvis upprepas många gånger och eleverna kommer att göra ny val varje gång. Om du arbetar i F-klass har du underlag för flera veckor!

Att lära genom att skriva

I den här rapporten sammanfattar och kommenterar vi en systematisk forskningsöversikt där skrivandets och texternas innehåll och funktion sätts i fokus. De framträdande forskningsresultaten, att skrivande förbättrar elevers ämneskunskaper jämfört med undervisning som har mindre fokus på skrivande, är därför särskilt relevanta för lärare. (pdf)

Skolan behöver ledarskap med människan i fokus

Rektorer i skolan leder en av samhällets viktigaste institutioner. För att lyckas med sitt ledarskap behöver de se förbi det snäva resultatinriktade ledarskapet och se människan. Men finns det ens tid och intresse av att bygga relationer mellan rektorer och lärare i den hektiska vardag som de lever i? En ny avhandling visar på vinsten i att lägga tid på detta för att bedriva en bra skola.

Tips till nyexade lärare: Tänk som en forskare

I boken ”Tänk som en forskare” ger Emma Frans fem handfasta tips på hur man når ut med vetenskap. Samma teknik kan användas av en nyexaminerad lärare som vill få gehör för sina kunskaper bland kollegor – och elever.

Skolans digitalisering

Vi har i uppdrag att se till att hela skolväsendet ska kunna ta tillvara på digitaliseringens möjligheter. Här kan du läsa mer om vårt arbete och hitta stöd kring hur du kan arbeta med digitalisering i skolan.

En lärplattform som både stöttar i vardagen och utvecklar dig som lärare

Vi behöver alla lära om och lära nytt ibland. Och det livslånga lärandet är betydelsefullt både för dig som individ men också för att organisationer ska klara av förändringar i samhället. I Helsingborg finns sen en tid lärplattformen Hbg Learns där all utbildning finns samlad på en plats. Jessica Clarenbeck är mycket positiv till upplägget.

VR som breddar kulturutbudet och utvecklar skolan

Eskilstuna och Kungsbacka kommun arbetar med VR inom undervisning och kultur. I dagsläget används tekniken främst för elever som har svårt att ta sig till skolan av olika anledningar. Framåt ser kommunerna att VR kan bidra inom studie- och yrkesvägledning. Dessutom vill de tillgängliggöra kulturupplevelser genom tekniken och göra publiken bredare.

Planera, genomför och följ upp arbetsplatsförlagt lärande

Ta del av vår uppdaterade lathund för att planera, genomföra och följa upp det arbetsplatsförlagda lärandet. Skolan får stöd att utveckla apl på ett strukturerat sätt i allt från kvalitetssäkring av lämpliga apl-platser till uppföljning och bedömning av elevens lärande. (pdf)

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Elevhälsa
  Skolportens magasin nr 5/2022.

TEMA: Elevhälsa

INTERVJU: Daniel Willingham, kognitionsforskare och amerikansk professor i psykologi, vill skapa en bättre skola för eleverna via vetenskapliga rön om inlärning och minne till lärare. TEMA: Elevhälsa. Svenska elever mår allt sämre. Samtidigt har likvärdigheten inom elevhälsan minskat. Hur kan skolan arbeta mer förebyggande och främjande med de ungas psykiska hälsa?

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Diagnoser inte det viktiga – låt lösningarna växa fram

Lägg ingen större vikt vid eventuella diagnoser. Och fokusera på lösningar för ­individen, inte på barnets problematik. Det är de viktigaste råden från Anne Lillvist, pedagogik­professor specialiserad på förskolan.

Stärker Skolinspektionen kvalitén i svensk skola?

Skolinspektionen ska bidra till att stärka kvaliteten i skolan genom sin inspektionsverksamhet. Hittills har dock få utvärderingar gjorts på hur väl Skolinspektionen möter denna målbild och de flesta av dessa är av en deskriptiv natur. I denna artikel analyseras effekterna av skolinspektioner mellan åren 2017–21. (pdf)

Poddagogen #14: Forskaren Sophie Landwehr Sydow om makerspace och makerkulturer

Sophie Landwehr Sydow gästar Poddagogen och berättar om sin doktorsavhandling om så kallade makers, makerspace och makerkulturer, både i skolans värld och i andra sammanhang.

Ibis ska ge eleverna mer stöd

Ny studie: Läraren ska anpassa sina krav efter elevernas behov. Fokus på elevernas behov och strukturerade dagar ska ge bra klassrumsmiljö, goda resultat och låg frånvaro i skolan. Nu startar IBIS-studien i Sverige.

Så kan vi prata om sex i skolan

Från och med i höst ska skolans sexualundervisning vara mer anpassad till den verklighet som eleverna faktiskt möter. Samtidigt har frågorna egentligen inte förändrats så mycket sedan femtiotalet visar en studie från Stockholms universitet.