Hoppa till sidinnehåll
Forskningsstudie

Lärarpanelen: ”Ett viktigt och roligt uppdrag”

Publicerad:2021-05-06
Uppdaterad:2023-09-01
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

Varje år passerar drygt hundra avhandlingar lärarpanelens granskande ögon. Vi har frågat några av Skolportens lärarpanelister vilken skolforskning som intresserar mest.

FRÅGOR:
1) Varför ville du vara med i Skolportens lärarpanel?
2) Vilken skolforskning intresserar just dig?

Johanna Lindgren Chin
Johanna Lindgren Chin.

JOHANNA LINDGREN CHIN – medlem i lärarpanelen sedan år 2017
1) Jag ville vara med i lärarpanelen för att det känns som ett viktigt uppdrag att få lyfta guldkornen i den senaste skolforskningen. Panelen hjälper mig dessutom att hålla mig à jour med den senaste forskningen.
2) Skolforskning som lyfter specialpedagogiska frågor intresserar mig mest just nu. Jag försöker också alltid hålla utkik efter forskning med fokus på vuxenutbildningen, men den är ju tyvärr i det närmaste obefintlig.

Fredrik Brännström.

FREDRIK BRÄNNSTRÖM – medlem i lärarpanelen sedan år 2017
1) Jag vill vara med i lärarpanelen eftersom det är givande att hänga med i aktuell skolforskning. I den bästa av världar skulle alla lärare få göra detta på betald arbetstid som en del av uppdraget.
2) Jag är mest intresserad av bedömningsfrågor samt forskning som rör neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Mari Björinder.
Mari Björinder.

MARI BJÖRINDER – medlem i lärarpanelen sedan år 2018
1) Att få vara panelist i Skolportens lärarpanel ger mig möjlighet att ta del av relevanta, intressanta och praktiknära forskningsresultat kring den senaste forskningen och sedan sprida dessa vidare.
2) Som speciallärare med specialisering mot matematikutveckling, och som kommunens matematikutvecklare är jag mest intresserad av forskning som rör matematik. Men jag är även väldigt intresserad av forskning kring specialpedagogik, bedömning och lärande i stort.

Marlizia Cortez.
Marlizia Do Nascimento Cortez.

MARLIZIA DO NASCIMENTO CORTEZ – medlem i lärarpanelen sedan år 2018.
1) Jag tycker att det är viktigt och roligt att vara uppdaterad om nya vetenskapliga rön som rör undervisning och lärande.
2) Många områden intresserar mig, just nu mest det som handlar om flerspråkighet, återkoppling och skolutveckling.

Moa Duvarci Engman

Foto Linnea Bengtsson


SKOLPORTENS FAVORIT
Till varje nummer av tidningen väljer Skolportens lärarpanel ut de mest läsvärda avhandlingarna från de senaste månaderna. En av dem utses till favorit. Här hittar du alla avhandlingar som valts till Skolportens favorit!

LÄS MER OM LÄRARPANELEN OCH DERAS VAL AV SKOLPORTENS FAVORIT HÄR

Artikeln är publicerad i den årliga forskningsbilagan Pedagogisk forskning 2020, ute nu!

Bilagan medföljer Skolporten nr 2/2021.

Du läser forskningsbilagan gratis i appen Skolporten eller på din dator/i din smartphone här!


Skolportens magasin – ute 31 mars 2021!

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Prenumerera

Prenumeranter läser hela arkivet digitalt utan kostnad! Ladda ner Skolporten i App Store eller Google Play

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev