Dela:

Lärarpanelen: ”Ett viktigt och roligt uppdrag”

Varje år passerar drygt hundra avhandlingar lärarpanelens granskande ögon. Vi har frågat några av Skolportens lärarpanelister vilken skolforskning som intresserar mest.

FRÅGOR:
1) Varför ville du vara med i Skolportens lärarpanel?
2) Vilken skolforskning intresserar just dig?

Johanna Lindgren Chin

Johanna Lindgren Chin.

JOHANNA LINDGREN CHIN – medlem i lärarpanelen sedan år 2017
1) Jag ville vara med i lärarpanelen för att det känns som ett viktigt uppdrag att få lyfta guldkornen i den senaste skolforskningen. Panelen hjälper mig dessutom att hålla mig à jour med den senaste forskningen.
2) Skolforskning som lyfter specialpedagogiska frågor intresserar mig mest just nu. Jag försöker också alltid hålla utkik efter forskning med fokus på vuxenutbildningen, men den är ju tyvärr i det närmaste obefintlig.

Fredrik Brännström.

FREDRIK BRÄNNSTRÖM – medlem i lärarpanelen sedan år 2017
1) Jag vill vara med i lärarpanelen eftersom det är givande att hänga med i aktuell skolforskning. I den bästa av världar skulle alla lärare få göra detta på betald arbetstid som en del av uppdraget.
2) Jag är mest intresserad av bedömningsfrågor samt forskning som rör neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Mari Björinder.

Mari Björinder.

MARI BJÖRINDER – medlem i lärarpanelen sedan år 2018
1) Att få vara panelist i Skolportens lärarpanel ger mig möjlighet att ta del av relevanta, intressanta och praktiknära forskningsresultat kring den senaste forskningen och sedan sprida dessa vidare.
2) Som speciallärare med specialisering mot matematikutveckling, och som kommunens matematikutvecklare är jag mest intresserad av forskning som rör matematik. Men jag är även väldigt intresserad av forskning kring specialpedagogik, bedömning och lärande i stort.

Marlizia Cortez.

Marlizia Do Nascimento Cortez.

MARLIZIA DO NASCIMENTO CORTEZ – medlem i lärarpanelen sedan år 2018.
1) Jag tycker att det är viktigt och roligt att vara uppdaterad om nya vetenskapliga rön som rör undervisning och lärande.
2) Många områden intresserar mig, just nu mest det som handlar om flerspråkighet, återkoppling och skolutveckling.

Moa Duvarci Engman

Foto Linnea Bengtsson


SKOLPORTENS FAVORIT
Till varje nummer av tidningen väljer Skolportens lärarpanel ut de mest läsvärda avhandlingarna från de senaste månaderna. En av dem utses till favorit. Här hittar du alla avhandlingar som valts till Skolportens favorit!

LÄS MER OM LÄRARPANELEN OCH DERAS VAL AV SKOLPORTENS FAVORIT HÄR

Artikeln är publicerad i den årliga forskningsbilagan Pedagogisk forskning 2020, ute nu!

Bilagan medföljer Skolporten nr 2/2021.

Du läser forskningsbilagan gratis i appen Skolporten eller på din dator/i din smartphone här!


Skolportens magasin – ute 31 mars 2021!

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Prenumeranter läser hela arkivet digitalt utan kostnad! Ladda ner Skolporten i App Store eller Google Play

Sidan publicerades 2021-05-06 10:06 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Ledare: Om några år vet vi mer…

Forskning om hur coronapandemin har påverkat utbildningskvalitén, elevresultaten och elevhälsan är i full gång. På Skolporten kommer vi att bevaka de resultaten lika systematiskt som vi gör med all forskning om förskola och skola.

Skolporten samlar pedagogisk forskning

I årets upplaga av Pedagogisk forskning presenterar vi samtliga avhandlingar under det gångna året inom forskningsområdet skolan och förskola. Läs hela bilagan digitalt utan kostnad!

Ny digital kurs med Pär Sahlin! Cirkelmodellen – introduktion

Hur arbetar du med att stötta elevernas skrivande av olika texttyper? I kursen Cirkelmodellen kan du arbeta praktiskt med genrepedagogiskt skrivande utifrån modelltexter. I film och text presenterar Pär Sahlin information, mallar och konkreta uppgifter för din undervisning. Med flexibel start och tydligt upplägg kan du studera, repetera och testa i klassrummet. Kursintyg ingår!

Ny digital kurs med Maria Wiman! Ny som lärare – Relationer och ledarskap

Är du nyutbildad lärare och önskar fler handfasta verktyg? I kursen Relationer och ledarskap arbetar vi med att bygga goda relationer med elever, hantera konflikter och bli en trygg ledare i klassrummet. I film och text presenterar Maria Wiman information, uppgifter och tips för din undervisning. Flexibel start och tydligt upplägg. Kursintyg ingår!

Undervisningsmaterial: Välkommen till högskolan!

Välkommen till högskolan! är ett undervisningsmaterial för dig som är lärare och vägledare i grundskolan och dig som arbetar inom högskolan med breddad rekrytering och information om högskolestudier.

Ny kurs ska minska skolfrånvaro och motverka hemmasittande

Örebro universitet lanserar en ny kurs för skolpersonal, socionomer och andra som kommer i kontakt med barn och unga som inte går till skolan.

Prata demokrati i gymnasiesärskolan

Prata demokrati riktar sig till dig som är lärare på gymnasieskolans särskoleprogram. Utbildningsmaterialet syftar till att vara en resurs, väcka intresse och skapa engagemang för arbete med demokrati och de mänskliga rättigheterna. (pdf)

MIK Sveriges kunskapsbank

MIK Sveriges kunskapsbank är fylld med tips, fördjupning och material för dig som är pedagog, bibliotekarie, barn, förälder, tonåring eller pensionär. Botanisera bland ämnena nedan, eller använd sökfunktionen för att hitta det du letar efter.

Framtidens Lärande Norr: Undervisning och utforskande med digitala verktyg i förskolan

Under Framtidens Lärande Norr i Luleå visade Åsa Larssson, förskollärare i Luleå, hur hon och kollegorna på Sundets förskola i Luleå arbetat med ett värdegrundsarbete.

Lärarpanelen: ”Ett viktigt och roligt uppdrag”

"Det är viktigt och roligt att vara uppdaterad om nya vetenskapliga rön som rör undervisning och lärande." Så svarar en av Skolportens lärarpanelister på frågan om varför hon ville vara med i panelen.

Forskningutblick: Erfarenheter från sex- och relations­undervisning i särskolan

Forskare från Lunds universitet har intervjuat lärare och annan skolpersonal som arbetar inom särskolor, för att ta reda på mer om hur de arbetar med sex- och relationsundervisning. Resultaten i studien visade att personalen ser det som en utmaning när de arbetar med sex och relationer i särskolan.

Följ och fånga upp elevernas kunskapsutveckling i förskoleklass och lågstadiet

Nu finns ett samtalsstöd för kollegiala gruppdiskussioner med syfte att tidigare fånga upp och följa elevernas kunskapsutveckling. Samtalsstödet riktar sig till dig som är lärare i förskoleklassen och lågstadiet, speciallärare eller specialpedagog.

Ett skolbibliotek för läsning och lärande

Redan efter examen visste skolbibliotekarie Tehres Lindskog Boström att hon ville arbeta på ett skolbibliotek. På Thorildsplans gymnasium samarbetar hon med lärarna för att ge eleverna informationskompetens, tillgång till skolbibliotekets alla resurser och lust att läsa.

Forsknings­utblick: Relationer är A och O – betydelse­fulla möten mellan special­pedagog och elev

Forskning visar att en positiv, stödjande relation mellan lärare och elev är väsentlig för elevers utveckling och lärande. I en intervjustudie, genomförd av tre forskare vid Högskolan Kristianstad, undersöks hur specialpedagoger och speciallärare uppfattar relationer och relationskompetens i arbetet med elever i svårigheter.

Gruppdiskussioners effekt på elevers lärande i matematik och naturvetenskap

Syftet med projektet är att ta reda på om gruppdiskussioner i klassrummet kan bidra till att eleverna lär sig mer om områdena negativa tal i matematik och materia i naturvetenskap.

Din hjärna lär sig bäst om du får pauser och beröm

Du lär dig mest när svårighetsgraden anpassas till din nivå – och när du får beröm.

Skolportens konferenser
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

Intervju med den kanadensiske skolforskaren Steven Katz som gärna talar om för lärare att deras fortbildning ger klena resultat – och varför. Stort tema om komvux i förändring.

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Kan hälsoenkäter skada elevernas hälsa?

Hälsoenkäter som görs i skolan kan göra elever medvetna om sin socioekonomiska position, visar en forskningsstudie vid Linköpings universitet. "Vissa upplevde skam och funderade på att dölja sanningen för att skydda sig och sin familj", säger Anette Wickström, biträdande professor i kritiska barnstudier.

Många pusselbitar bakom lyckad skolstart

Kid är sex år och går första året på grundsärskolan i Ljungaverk i Ånge. Hans skolstart var mycket väl förberedd och det lade grunden för en positiv utveckling.

Bokrecension: Förändring i praktiken

Att skapa en skolkultur med elevcentrerat professionellt lärande är bland det viktigaste en skolledare kan göra – men också bland det svåraste. Boken tydliggör både komplexiteten och hur den kan hanteras, skriver Peter Fowelin i en recension av boken Leda professionellt lärande – utifrån adaptiv kompetens av Deidre Le Fevre, m.fl.

”Spaningar” – den perfekta utomhusverksamheten

Under pandemin har många förskolor flyttat alltmer av verksamheten utomhus. På Skorstenen i Råcksta har det påverkat pedagogiken i grunden.

Flimmer kan hjälpa barn som har svårt att läsa

”Myrornas krig” kan hjälpa barn med läs- och skrivsvårigheter, visar en ny svensk-norsk studie. ”Det visuella bruset kan jämföras med att ge barnen ett par glasögon. Effekten på läsning och minne är omedelbar,” säger en lektor i pedagogik.