Skolportens lärarpanel lyfter forskning

– Skolportens lärarpanel vidgar vyerna inom skolforskningen, säger Elisabet Nihlfors, professor i pedagogik vid Uppsala universitet, om lärarpanelens betydelse.

Det var för att skapa nytta för skolan och förskolan som lärarpanelen fick sitt uppdrag för drygt 10 år sedan. Lärarpanelen har funnits i sin nuvarande form sedan Skolportens magasin år 2008 började ges ut under det dåvarande namnet Magasin 360.

Till varje nummer av tidningen väljer panelen ut den mest läsvärda doktorsavhandlingen – en favorit – bland de avhandlingar som senast publicerats på Skolportens webbplats.

KRITERIERNA FÖR att lärarpanelen ska välja en favoritavhandling är lika enkla som givna: Forskningen ska ha praktisk relevans, den ska bidra till läraryrkets professionalisering och avhandlingen ska vara skriven på ett lättillgängligt språk.

Att lärarpanelen gör detta urval av Skolportens favorit systematiskt och regelbundet är ett viktigt bidrag på många sätt, poängterar Elisabet Nihlfors:

– Ofta fastnar vi i våra egna ämnen, söker det vi redan känner till. Lärarpanelen bidrar till att lyfta blicken och upptäcka skolforskning utanför sitt eget område. Det är en fin service både till oss forskare men framför allt till praktiserande lärare.

Elisabet Nihlfors får medhåll av sin kollega i Göteborg, Mikael Alexandersson, som är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Han har följt lärarpanelen sedan starten.

– Att välja ut en favorit är ett galant upplägg som gör det enkelt att följa svensk skolforskning, vilket jag har stor nytta av i mitt eget arbete, säger Mikael Alexandersson, som också har varit handledare till flera som blivit utvalda till Skolportens favorit:

– Det är både en ära och en fantastisk möjlighet att nå ut med sin forskning.

Av Susanne Sawander

Läs mer om Skolportens lärarpanel på Skolporten.se/lararpanelen 


Artikeln är tidigare publicerad i den årliga forskningsbilagan Pedagogisk forskning 2017. Den sammanställer förra årets avhandlingar inom utbildningsvetenskaplig forskning och följer med Skolporten nr 2/2018.

Skolportens lärarpanel 10 år


I appen Skolporten läser du bilagan Pedagogisk forskning utan kostnad!
Skolportens app laddar du enkelt ner i App Store eller Google Play!


RELATERAT

Katharina Jacobsson. Foto: Emelie Asplund.

En forskningsbaserad strategi är ingen garanti för att skolutveckling sker. Egna initiativ, till och med konflikter kan vara det som aktiverar processer, konstaterar Katharina Jacobsson, som skrivit 2017 års mest lästa avhandling på Skolporten.se.

Läs intervjun med forskaren Katharina Jacobsson som skrev den mest lästa avhandlingen 2017 här!

Sidan publicerades 2018-05-09 15:05 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2018-05-14 15:13 av Moa Duvarci Engman


Konferenser
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Skolans styrning
  Skolporten nr 3/2019 – ute 16 maj

Tema: Skolans styrning

Sveriges rektorer slits mellan budgetkrav och elevers rätt till likvärdig utbildning. Intervjun: Didaktikforskaren Simon Hjort vill utbilda framtidens tänkare. Reportage: Lekens betydelse i förskolan. +Skolportens favorit: Så skapas rektors pedagogiska ledarskap. +Så väcker vi tjejers teknikintresse. +Unga kämpar för bättre sexualundervisning.

Läs mer här!
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
Fortbildning
Källkritik i fokus

Källkritik i fokus

I det informationssamhälle vi lever i är det ibland svårt att avgöra vad som är fakta respektive falska påståenden. Som lärare ska du förmedla vikten av källkritik men det är även viktigt att veta vilka faktorer som styr vårt källkritiska förhållningssätt samt vilka praktiska verktyg som finns till hjälp för att utesluta falsk information. Välkommen till en konferens med fokus på källkritik!

Läs mer och boka plats
5 mest lästa på FoU

Forskaren: Så gör du undervisningen meningsfull

Ibland kan elever uppleva skolgången som meningslös. Så hur gör man som lärare för att höja elevernas känsla av meningsfullhet?  ”Känslan av meningsfullhet är central för att lyckas i skolan”, säger forskaren Ruhi Tyson.

David Didau: När blir noviser experter?

Vad säger forskningen om den ibland knaggliga vägen från att vara ren novis till att nå expertstatus inom ett område, och vad kan det innebära för lärares undervisning? Det skriver läraren och författaren David Didau om på Skola och Samhälle.

Elever i Kristinehamn får läsförmågan testad med AI

I höst ska alla elever från årskurs ett till fyra i Kristinehamn få sin läsförmåga testad med hjälp av artificiell intelligens.

Snabba råd om att fokusera på lösningar

Vad ska en förskola eller skola göra för att bli bra på att möta barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? Och vems ansvar är det? Linda Petersson, rådgivare inom Specialpedagogiska skolmyndigheten ger några råd.

Forskningsutblick: Olika sätt att använda fingrarna i subtraktion

Barn som använder fingrarna när de löser matematikuppgifter kan vara olika framgångsrika beroende på hur de gör. I artikeln ”Strukturera eller räkna: olika sätt att använda fingrarna i subtraktion” visar forskarna Angelika Kullberg, Camilla Björklund och Ulla Runesson Kempe att lärare i förskolan kan hjälpa barn att se mönster och utveckla sin förståelse för talens struktur med hjälp av fingrarna.