Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Lärarutbildningen vid Umeå universitet

Publicerad:2011-06-16
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf
From 2000 to 2009 Umeå University had a genuine faculty board for teacher education that was responsible for both first-cycle teaching and research training. The board itself was an innovation in the Swedish high school system and introduced a new practice-oriented subject for the doctoral degree, pedagogiskt arbete (“Educational Work”). The origin, development and abolition of this faculty board, as perceived by a former Vice-Chancellor, is sketched against the background of political trends and academic rivalries. It is proposed that the local course of events at Umeå reflects the fortuitous interaction of two different kinds of polarised fields of interest. In the more general and long-standing tension between conservatism and progression in school politics, the conservative camp lost in 2000 but presently has the upper hand. This fact is to the advantage of the traditional academic subject pedagogik (Education) by lessening the threat to funding and positions represented by more practice-oriented school educators. Författare: Inge-Bert Täljedal Reform and Reaction in Teacher Education at Umeå UniversityEducation Inquiry 2/2011
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026
Digital temaföreläsning

Hantera kontroversiella frågor i samhällsämnen

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om hur du kan bemöta kontroversiella åsikter och hantera känsliga frågor i samhällsämnena, från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
13 apr – 18 maj 2026