Låt leken spela större roll

Personalen på det svenska fritidshemmet började så småningom experimentera med sin egen lekpraktik. – De undersökte hur de kunde signalera mer busighet. De var busiga verbalt men ville titta på hur busighet skulle signaleras fysiskt. De bestämde sig för att vända på alla möbler i rummet där eleverna hade en klubb. På så sätt inbjöd de till något nytt, säger Eva Kane. Utfallet blev intressant. Barnen gick inte i gång på tvärtomsignalerna, utan ville göra som vanligt, hänga lite och spela dataspel. Det som förvånade personalen var att barnen inte vände tillbaka stolarna, utan satte sig på ett obekvämt sätt. Detta blev en signal om att eleverna inte kände delaktighet, vilket fick personalen att utforma en pedagogisk plan om lek som delaktighet. Eva Kanes forskning om olika sätt att göra lek väckte också resonemang om vilka lekar man sa nej till. – Om lekens syfte är att vara lärande så säger man kanske nej till att leka krig, eftersom man tänker att barnen lär sig kriga av det. Men tänker man att leken har ett bearbetande syfte så säger man ja, för leken kan då bli ett sätt att bearbeta våld och krig, säger Eva Kane, som också tycker att man kan ge leken ett filosofiskt perspektiv: – Då blir den ett sätt att vara och en kraft i sig. Lek som ständig tillblivelse, en pendling mellan kaos och ordning – ja, en resurs i sig. Av Hanna Nolin Foto Annika af Klercker FAKTA/Eva Kane Forskare: Eva Kane, 57 år. Avhandling: Playing practices in school-age childcare. An action research project in Sweden and England.Bor: Stockholm och Jönköping. Bakgrund: Utbildat fritidspersonal på Nordirland, arbetat som fritidspedagog i Sollentuna. I dag lektor i Jönköping. Artikeln är ursprungligen publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 1 2016, ute nu!
Inte redan prenumerant? Prenumerera här!

Stockholm
Skolnärvaro
Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy 27 mar 2026
Digital temaföreläsning
Hantera kontroversiella frågor i samhällsämnen
Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om hur du kan bemöta kontroversiella åsikter och hantera känsliga frågor i samhällsämnena, från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux 13 apr – 18 maj 2026



