Dela:

Ledare: Om några år vet vi mer…

Susanne Sawander. Foto: Johan Marklund

Forskningscykler är långa. Det tar år från frågeställning till resultat. Detta faktum har sällan varit så påtagligt som året 2020 då hela världen ställdes på ända av ett coronavirus. Forskning om hur pandemin påverkat utbildningskvalitén, elevresultaten och elevhälsan är i full gång. Om några år vet vi ännu mer.

På Skolporten kommer vi att bevaka de resultaten lika systematiskt som vi gör med all forskning om förskola och skola – en bevakning som vi är ganska ensamma om. Konkret betyder det att vi årligen intervjuar drygt 100 forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap. Dessutom utses några av avhandlingarna till Skolportens favorit av vår lärarpanel.

I årets upplaga av Pedagogisk Forskning kan du läsa samtliga intervjuer med 2020 års forskarfavoriter. Missa inte heller intervjun med forskaren som skrivit årets mest lästa avhandling på Skolportens webb!

God läsning!
Susanne Sawander, forskningsredaktör Skolporten


Hela forskningsbilagan läser du här utan kostnad eller inloggning!

Sedan 2006 bevakar Skolporten systematisk relevant forskning inom skolan och förskola. Vi intervjuar årligen drygt 100 forskare och publicerar deras forskningsresultat på Skolporten.se, i forskningsmagasinet Skolporten och i digitala nyhetsbrev.


Beställ Skolportens magasin i vår webbshop

Inte redan prenumerant? Missa inte prova på-priset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Vi har en ny uppdaterad app: Skolporten! Ladda ner den i App Store eller Google Play

Prenumeranter har fri tillgång till hela det digitala arkivet. Läs Skolportens magasin direkt på din dator här!

Sidan publicerades 2021-04-13 16:38 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Hem- och konsumentkunskap

Välkommen till en konferens för dig som undervisar i hem- och konsumentkunskap! Ta del av aktuell forskning och praktiska metoder kring en bredd av ämnen inom HKK, med särskild fokus på undervisning om hållbar matkonsumtion.

Idrott och hälsa

Konferensen för dig som undervisar i idrott och hälsa på högstadiet och gymnasiet! Ta del av intressanta föreläsningar om bl.a tillgängliga lärmiljöer och socialt samspel, hållbar idrottsundervisning, att bedriva undervisning om friluftsliv med begränsade resurser samt stödundervisning i motorik för nyanlända flickor.

Skolporten samlar pedagogisk forskning

I årets upplaga av Pedagogisk forskning presenterar vi samtliga avhandlingar under det gångna året inom forskningsområdet skolan och förskola. Läs hela bilagan digitalt utan kostnad!

10 mest lästa avhandlingarna 2020

Vilka 10 pedagogiska avhandlingar blev mest klickade på Skolporten.se under det föregående året? Här kan du ta del av 2020 års lista!

Fortbildning viktigt vid digitalisering

Förbättrad undervisning och ökat lärande. Det är ofta målbilden med skolans digitalisering. Men för att nå dit krävs det kontinuerlig och långsiktig fortbildning av lärarna, visar en ny avhandling av Annika Agélii Genlott, som nu valts till Skolportens favorit.

Har inkluderingen i skolan gått för långt?

Placering i särskild undervisningsgrupp inom grundskolan är vanligare än vad som ofta hävdas och nyttan med dessa grupper är otydlig. Placeringarna sker också ofta med hänvisning till elevernas mående, inte kunskap och lärande. Det visar en ny avhandling från Umeå universitet.

”Syftet är att systematiskt föra vidare engagemang”

Sedan år 2009 har Sjöstadsskolan i Stockholm använt learning study-modellen, ett verktyg för att kollektivt analysera och förbättra undervisningen för att höja elevernas kunskaper och resultat.

Huvudvärk och nedstämdhet – stress i skolan ökar psykisk ohälsa hos unga

Sociala påfrestningar i skolan och hemma kan påverka den psykiska ohälsan hos unga, visar en ny avhandling av Victoria Lönnfjord, doktor i socialt arbete vid Karlstads universitet. ”Det gäller ju sociala påfrestningar i skolan, men också relaterat till familjen och individen själv och hur det här associeras till psykosomatiska besvär”, säger hon.

Positivt med föräldrastödsprogram

En relativt enkel insats med föräldrastöd på förskolan gav förändring hos både barn och föräldrar. Det visar en avhandling av Anton Dahlberg. Nu har avhandlingen valts till favorit av Lärarpanelen.

Avhandling om föräldrastödsprogram utsedd till Skolportens favorit

Föräldrastödsprogram som hålls av förskollärare upplevs positivt av både föräldrar och pedagoger. Det konstaterar Anton Dahlberg som forskat om förskolebarns psykiska ohälsa och föräldraskapsstöd. Nu har hans avhandling valts till favorit av Skolportens lärarpanel.

Så väljer Helsingborgsskolan verktyg

När Högastensskolan i Helsingborg ska välja nya, digitala, verktyg deltar elever, lärare, rektor och ikt-medarbetare Christoffer Carlson i utvärderingen. Kraven är höga och alla ska vara nöjda för att provperioden ska leda till ett kommunabonnemang. Utöver nya lösningar för klassrummet vill skolan också synas mer digitalt, och har bland annat därför precis startat en podcast.

NPF-föräldrar bär ett tungt ansvar

Föräldrar till barn med NPF-diagnoser tvingas att ta ett stort individuellt ansvar för sina barns skolgång. Det konstaterar forskaren Emma Laurin. 

Lika värde – Elevens rätt till stöd

För att kunna ge elever det stöd de behöver i sitt lärande behövs samarbete. I det här numret av Specialpedagogiska skolmyndighetens tidning Lika värde kan du läsa om samarbete inom grundskolan för att ge elever stöd tidigt och för att öka den språkliga tillgängligheten.

Roboten Nao ska hjälpa eleverna lära sig matte

De flesta lärare i grundskolan skulle säkert tacka ja till en extra hjälpande hand under lektionerna. I framtiden kanske vi kan få den hjälpen av sociala robotar. Vid lärarutbildningen i Vasa och Experience Lab pågår just nu forskningsprojektet SoRoMa där man vill studera interaktionen mellan elever och robotar för att bättre kunna förstå och stödja elevers matteinlärning.

Metodutveckling av yrkesutbildning – Slutrapport från aktionsforskning inom lärlingsutbildning med fokus på digitalt stöd vid arbetsplatsförlagt lärande

Denna slutrapport sammanfattar resultat och lärdomar från flerårig aktionsforskning och metodutveckling av yrkesutbildning, med särskilt fokus på gymnasielärlingar och på digitalt stöd vid arbetsplatsförlagt lärande.

Lärarguide för mer aktiva elever

Syftet med denna guide är att inspirera dig som lärare att integrera fysisk aktivitet i skoldagen, med stöd från Generation Peps kostnadsfria digitala skolverktyg som du kan läsa mer om på www.pepskola.se. Guiden ger dig också en introduktion till TikTok och hur du kan använda och inspireras av innehåll från plattformen, samt tipsar om vidare läsning kring mental hälsa och digital kunskap från några av våra partners. (pdf)

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 14 december!

Nytt nr ute 14 december!

TEMA: Utveckla undervisningen! Så lär sig eleverna bäst, enligt forskningen. INTERVJU: Ebba Hildén vill lyfta förskollärares ledarskap.

Prova på-pris! 2 nr/99 kr!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Bra förskola avgörande för välfärdssamhället

Förskolan klarar inte att leva upp till skollagens krav på likvärdighet, larmar Sven Persson, seniorprofessor i pedagogik vid Malmö universitet.

Lockdown schooling: research from across the world shows reasons to be hopeful

Lockdown has shown how complementary digital learning can be to in-person schooling.

På väg mot en innovationsstrategi som möter verklighetens krav

Det övergripande målet i Academedias strategiska ramverk, Färdplan 2023, är att vara ett utbildningsföretag som är marknadsledande inom områdena lärande, attraktivitet, effektivitet och innovation.

Huvudvärk och nedstämdhet – stress i skolan ökar psykisk ohälsa hos unga

Sociala påfrestningar i skolan och hemma kan påverka den psykiska ohälsan hos unga, visar en ny avhandling av Victoria Lönnfjord, doktor i socialt arbete vid Karlstads universitet. ”Det gäller ju sociala påfrestningar i skolan, men också relaterat till familjen och individen själv och hur det här associeras till psykosomatiska besvär”, säger hon.

Global emergency remote education in secondary schools during the COVID-19 pandemic

This work has given us the opportunity to review an area of evidence in depth and explore an issue fully from a number of angles. Our intention is that the review is a resource for those with interest and need in learning more about how online and distance learning occurred during the COVID-19 pandemic, providing insight and guidance for future periods when teaching and learning have to take place online. (pdf)