Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Mediating school inspection – Key dimensions and keywords in agency text production 2003–2010

Publicerad:2013-02-14
Uppdaterad:2023-09-03
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman
This paper reports on an analysis of how school inspection in Sweden – its aims, directions and procedures – is portrayed in texts produced by the responsible national authorities. The study involves a textual analysis of official annual accounts and plans (texts directed to the government, municipalities, schools and the public) produced by the National Agency for Education and the Swedish Schools Inspectorate. The analysis concentrates on key concepts conveying the dominant ideas of inspection and education. The analysis is structured around four dimensions that are based on an understanding of inspection as education governance and on the characteristics of the Swedish education system. The results suggest that the rhetoric and dominant ideas of schools inspection changed when the responsibility for inspection was transferred to the Swedish School Inspectorate in the autumn of 2008. Key concepts before that time are more supportive of schools and municipalities, recognising local conditions. Later, a language with the intention of detecting shortcomings and supporting an ideology of individual rights and juridification is apparent. Författare: Joakim Lindgren, Agneta Hult, Christina Segerholm & Linda Rönnberg Mediating school inspection – Key dimensions and keywords in agency text production 2003–2010Education Inquiry, Volume 3, No. 4, December 2012
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026
Digital temaföreläsning

Perspektiv på samernas historia

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning som ger inblick i samisk historia. Passet är öppet 11 maj–15 juni. Det riktar sig främst till lärare i historia och samhällskunskap från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
11 maj – 15 jun 2026