Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Mellan styrning och pedagogisering. En analys av hur förskolans ledningspersoner förstår förskolans jämställdhetsuppdrag

Publicerad:2021-11-25
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Between governance and pedagogisation: An analysis of preschool managers’ understanding of their gender equality duty in the Swedish preschool. This article explores how local preschool managers – that is principals, heads of childcare and education departments, and chairs of childcare and education political committees – understand their gender equality mission. It is based on three focus groups with thirteen participants in three Swedish municipalities. Theoretically, the article conceptualises gender equality as simultaneously an ‘empty signifier’ and organisational process. The analysis shows that preschool managers understand gender equality on three levels: state/politically; municipal/organisationally; and practically/pedagogically. Based on the results of the empirical analyses, we suggest that further gender equality work in preschools needs to: find a balance between politicisation and administration; be organised horizontally and allow for knowledge transformation; and be actively led by preschool principals in order to not make pre-school teachers responsible for implementing the gender equality duty. Författare: Tobias K. Axelsson och Sara Frödén

Mellan styrning och pedagogisering. En analys av hur förskolans ledningspersoner förstår förskolans jämställdhetsuppdrag

Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, Vol 30 Nr 2 2021
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026
Digital temaföreläsning

Hantera kontroversiella frågor i samhällsämnen

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om hur du kan bemöta kontroversiella åsikter och hantera känsliga frågor i samhällsämnena, från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
13 apr – 18 maj 2026