Hoppa till sidinnehåll
Forskningsstudie

Mest lästa avhandling 2021: Tungt ansvar för föräldrar till barn med NPF-diagnos

Publicerad:2022-04-07
Uppdaterad:2023-09-01
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman
Emma Laurin. Foto: Uppsala universitet

Föräldrar till barn med adhd- och autismdiagnoser bär ett tungt ansvar för sina barns skolgång. Och barn med resursstarka föräldrar har störst chans att få det stöd de behöver. Det visar Emma Laurins doktorsavhandling som var förra årets mest lästa avhandling på Skolporten.se.

– Vad roligt, det var verkligen glädjande att höra, säger Emma Laurin om att hennes avhandling engagerat så många.

Hennes forskning visar att rätt kontakter, kunskap och förmåga att kunna tala för sig är en fördel, men absolut ingen garant, för att ens barn med NPF-diagnos ska få adekvat stöd i skolan. I avhandlingen Barn med diagnoser. Mödrars och skolors strategier i Stockholm undersöker hon hur föräldrar till barn med adhd- och autismdiagnoser hanterar sina barns väg genom skolan.

Resultaten visar att diagnoser kan ge utdelning i skolan i form av förståelse för barnen. Men det krävs att föräldrarna, som ofta sitter inne med djupa kunskaper om sitt barns diagnos, kan lägga tid och kraft på att förmedla den på ett trovärdigt sätt till skolpersonalen.

– Framför allt pekar många föräldrar på skolans brist på förståelse, både för barnens behov och för vad en NPF-diagnos innebär för familjen.

Här hittar du en artikel från Skolportens magasin om Emma Laurins forskning!

Susanne Sawander


Fakta/Mest lästa avhandlingen 2021

Avhandling: Barn med diagnoser. Mödrars och skolors strategier i Stockholm

Forskare: Emma Laurin

Disputerade: 2021-06-04 vid Uppsala universitet


10 MEST LÄSTA AVHANDLINGARNA 2021 hittar du här!

Artikeln är publicerad i den årliga forskningsbilagan Pedagogisk forskning 2021 – ute 31/3! Läs hela bilagan utan kostnad här!

Bilagan följer med Skolporten nr 2/2022 och sammanställer förra årets avhandlingar inom utbildningsvetenskaplig forskning.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev