2020-10-13 14:25  20 Dela:

Modersmålsämnets betydelse för individ, skola och samhälle

Modersmålsundervisning har stor betydelse för såväl individ, skola som samhälle, skriver Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) tillsammans med Christina Hedman, professor i svenska som andraspråk med didaktisk inriktning.

Sidan publicerades 2020-10-13 14:25 av Moa Duvarci Engman


Konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 22 oktober!

Nytt nr ute 22 oktober!

Tema: En skola på vetenskaplig grund? Intervju: Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson vill inte släppa lärarperspektivet.

Läs mer här
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 1-2 december 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

10 tips till lärare – så väljer du rätt digitalt verktyg

Det finns många digitala verktyg för dig som lärare, men hur väljer man rätt? Här är 10 tips som hjälper dig att inte bli lurad.

Lärlabbet : Vad är språkstörning?

Språkstörning är vanligare än adhd, i genomsnitt har två elever i varje klass en språkstörning. Men vad är språkstörning? Språkstörning innebär att ha svårt att uttrycka sig eller svårt att lära in talspråk och skriftspråk, säger Marika Habbe, logoped på Specialpedagogiska skolmyndigheten. För Esra som har en generell språkstörning fick en lärare en avgörande betydelse. (webb-tv)

Digitalisera med kollegialt lärande

Kombinera digitalisering med kollegialt lärande är ämnet för en ny bok.

Reformen stärkte lärarprofessionen

Är kåren stärkt eller inte av förstelärarreformen. Tro det eller ej – efter all splittring reformen lett till – författarnas svar är att professionen stärkts på flera sätt av reformen. Det skriver Torbjörn Hanö i en recension.

Våga fråga varför en elev är ensam

Utgå inte från att det är ett introvert personlighets­drag som gör att en elev är ensam, betonar skolkuratorn Kajsa Sundell. En ordentlig utredning bör göras och i klassen kan man jobba i mindre och trygga grupper.