Hoppa till sidinnehåll
Förskola

Modiga rektorer viktigt vid frågor om hederskultur

Publicerad:11 november
Uppdaterad:14 november
Torbjörn Tenfält
Skribent:Torbjörn Tenfält

Rektorer och andra chefer med ansvar för förskolan behöver själva ha kunskaper om hederskultur och hedersförtryck – och vara modiga. Det menar Devin Rexvid, forskare och en av landets främsta experter på hedersrelaterat förtryck och våld.

Devin Rexvid. Foto: Rickard Kilström

– Vad ledningen säger och signalerar har stor betydelse. Det skapar kontinuitet i arbetet, säger Devin Rexvid.

Han är verksam vid Institutionen för socialt arbete vid Stockholms universitet och har skrivit rapporten Förskolans möte med hederskulturen. Han vill med den markera att problemet med hedersrelaterat våld och förtryck även är en fråga för de yngsta barnen och deras vårdnadshavare.

– Rapporten har väckt intresse även bland socialsekreterare och poliser, och det visar behovet av tidig prevention. Barn i förskoleåldern är mer formbara än äldre barn, och det kan ge långsiktiga effekter om man lyckas påverka hederskulturen redan där.

Att den insikten saknas i skolväsendet framgår bland annat av att förskolans läroplan, till skillnad mot styrdokumenten för grundskolan och gymnasiet, inte tar upp frågor om hederskultur, menar Devin Rexvid.

Studien bygger på intervjuer med ett trettiotal anställda vid sex kommunala förskolor. Under arbetet hörde Devin Rexvid talas om en rektor som vägrade backa för påtryckningar från en grupp föräldrar som inte accepterade att han anställt en manlig pedagog. Föräldrarna lät inte sina barn gå till förskolan, men när de efter ett par veckor insåg att rektorn inte tänkte ge efter kom barnen tillbaka.

Vilka argument kan rektorer använda i sådana här situationer?


– Det är mycket viktigt att stå emot och förklara att det inte bara handlar om ens egna åsikter, utan om att det finns en policy om jämställdhet och respekt för demokratiska värderingar som den politiska ledningen i kommunen slagit fast, säger Devin Rexvid.

Han understryker att arbetsgivaren måste se till att både rektor och förskolepersonal får utbildning i frågor om hederskultur. Men insatser för att höja kompetensen räcker inte.

– Det behövs också mod, man måste våga ta tag i frågorna. Rektor behöver vara trygg i sin människosyn och värdegrund och visa att han eller hon inte agerar av elakhet mot minoritetsfamiljer, utan för att förskolan är till för barnen.


Artikeln är tidigare publicerad i Skolporten nr 5/2024! 

Tema:
Betyget F för icke godkänt hindrar var sjätte elev i grundskolan från att läsa vidare. Godkäntgränsen och behörighetskraven till gymnasiet har länge fått hård kritik, men alla håller inte med om att de bör tas bort.

Intervju:
En perfekt storm. Så sammanfattar läsforskaren Mats Myrberg sin oro över läsutvecklingen. Ändringar behövs både på lärarutbildningar och i skolan, anser han.

Ledarskap:
Rektorer i förskolan måste våga ta tag i frågor kring hedersförtryck, säger Devin Rexvid, en av landets främsta experter på ämnet.

Skolportens magasin

Läs mer
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Modersmål

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i modersmål! Konferensen ger både praktiska verktyg för din undervisning och fördjupning inom viktiga ämnen. Delta på plats i Stockholm den 5 februari eller på webbkonferensen, öppen 12 februari–5 mars.
Läs mer och boka
Åk F–9
5 feb 2025
Digital temaföreläsning

Flickor med autism och adhd i skolan

Skolportens digitala tema för dig som vill veta mer om flickor med autism och adhd i skolan! Titta när det passar dig mellan 7 april och 19 maj. Förutom forskningsbaserad information och praktiska verktyg får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor.
Läs mer och boka
Åk F–Gy
7 apr – 19 maj 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev