Hoppa till sidinnehåll
Lärarpanelens favorit

Närmiljön viktig i undervisningen i friluftsliv

Publicerad:16 maj
Uppdaterad:20 maj
Åsa Lasson
Skribent:Åsa Lasson

Förutsättningarna för att undervisa i friluftsliv skiljer sig åt i landet, därför är det viktigt att bredda undervisningen till att innefatta närmiljön i högre grad än förut. Det visar Maria Howdings avhandling som nu har valts till Lärarpanelens favorit.

Maria Howding. Foto: Johan Bävman

DoktorsavhandlingenMöten i friluftsliv. Lärarutbildare utforskar den egna undervisningspraktiken handlar om en grupp lärarutbildares arbete för att utveckla sin egen undervisning i friluftsliv inom lärarutbildningen i idrott och hälsa.

– Lärarutbildarna som deltog var medvetna om att det finns ett ganska stort gap mellan det som vi traditionellt erbjuder lärarstudenter inom friluftsliv, som lite längre turer och ganska omfattande friluftslivsläger, och skolans undervisning i friluftsliv, säger Maria Howding.

Hon har en bakgrund som förskollärare med inriktning lek, idrott och rörelse, samt som friluftslärare. I dag arbetar hon som universitetsadjunkt vid Institutionen för idrottsvetenskap vid Malmö universitet.

I ARBETET MED avhandlingen följde Maria Howding lärarutbildarna under två år, och eftersom det var ett aktionforskningsprojekt var hon själv också delaktig i processen. Ett av resultaten som framkom under arbetet var att det är viktigt att bredda undervisningen i friluftsliv till att innefatta närmiljön i högre grad än tidigare:

– Förutsättningarna för att undervisa i friluftsliv ser olika ut i Sverige, och om man utöver att göra längre turer också kan peka på platser i närmiljön skulle det vara en tillgång i undervisningen. Utgångspunkten är att man inte behöver göra långväga utflykter för att få till starka naturupplevelser.

Det finns många skäl till att friluftslivsundervisningen ser ut som den gör i Sverige, menar Maria Howding.

– Vi har ett starkt kulturarv kring friluftsliv som inte görs om i en handvändning, och det menar jag inte att man ska göra heller. Men om friluftsliv ska bli ett pedagogiskt undervisningsområde så behöver vi plocka ut de delar som passar bäst för skolans arbete med friluftsliv, och presentera dem för våra studenter.

I sin avhandling, som kom i februari i år, intresserar sig Maria Howding också för villkoren för lärarutbildares arbete. Utvecklingsarbetet inom lärarutbildningen är intressant, menar hon, utifrån de komplexa didaktiska frågor som lärarutbildarna ställs inför i sitt dagliga arbete med och i undervisningen. De behöver exempelvis hantera lärarstudenternas egna lärande i förhållande till deras framtida didaktiska val som lärare i skolan, konstaterar hon.

– Att undervisa om att undervisa i olika ämnen, som exempelvis friluftsliv, är en utmaning som det är viktigt att lärarutbildare får möjlighet att diskutera tillsammans.

LÄRARPANELENS MOTIVERING:

”Genom att rikta fokus mot hur lärarutbildare reflekterar över och utvecklar sin undervisning, belyser Maria Howding hur teori och praktik samspelar för att skapa meningsfullt lärande i friluftsliv. Avhandlingen lyfter och problematiserar platsers uttalade pedagogiska värden och närmiljöns betydelse, något som också kan appliceras till andra utbildningar och åldrar.”


Till varje nummer av Skolportens magasin väljer Lärarpanelen ut de mest läsvärda avhandlingarna från de senaste månaderna.En av dem utses till favorit.Mer om Lärarpanelens favorit och om Lärarpanelen hittar du här!


Forskare: Maria Howding.

Avhandling: Möten i friluftsliv. Lärarutbildare utforskar den egna undervisningspraktiken.

Disputerade: 12 februari 2025 vid Malmö universitet.

Bakgrund: Förskollärare med inriktning lek, idrott och rörelse, samt friluftslärare.

Nuvarande tjänst: Har i dag en tjänst som universitetsadjunkt vid Institutionen för idrottsvetenskap vid Malmö universitet.


Artikeln är tidigare publicerad i Skolporten nr 3/2025

Skolportens magasin

Läs mer
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026
Digital temaföreläsning

Hantera kontroversiella frågor i samhällsämnen

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om hur du kan bemöta kontroversiella åsikter och hantera känsliga frågor i samhällsämnena, från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
13 apr – 18 maj 2026