Ny podcast: ”Vi vill sprida nya forskningsresultat”

Janne Kontio och Sofia Lundmark ska intervjua nydisputerade pedagogikforskare i podcasten Poddagogen.
– Tanken är att skapa en bro mellan akademin och verksamma lärare, säger Janne Kontio.

Janne Kontio och Sofia Lundmark.

Janne Kontio och Sofia Lundmark i poddstudion på Södertörns högskola.

I HÖST drar inspelningarna med nydisputerade pedagogikforskare i gång på allvar. Men de båda poddarna har redan tjuvstartat med att intervjua forskaren Sofia Grunditz som nyligen disputerade med en avhandling om små barns vila i förskolan.

Och att Janne Kontio och Sofia Lundmark, som ska göra podden i samarbete med Skolporten, är peppade går inte att ta miste på när Skolporten träffar dem för en intervju i poddstudion på Södertörns högskolan.

– Det känns fantastiskt. Just att vi ska få sitta ner tillsammans i ett litet sammanhang och diskutera forskning, säger Sofia Lundmark.

Janne Kontio nickar instämmande:

– Ja, både att jag får jobba ihop med dig och att jag får hålla mig à jour med pedagogisk forskning. Här får vi möjlighet att läsa avhandlingar och fördjupa oss.

Till vardags arbetar Janne Kontio som lektor i pedagogik vid Stockholms universitet samt som forskare vid Karlstads universitet. Sofia Lundmark är lektor i medieteknik vid Södertörns högskola samt forskare vid Uppsala universitet. De känner varandra sedan doktorandtiden i Uppsala och disputerade år 2016, bägge inom utbildningsvetenskap.

Podcasten, som ska heta Poddagogen, har kommit till tack vare ett anslag på nära 200 000 kronor från Riksbankens Jubileumsfond.

Sofia Lundmark som arbetar med att göra poddar annars också gillar konceptet:

– Det har blivit ett uppsving för forskarpoddar. Det är lättillgängligt, när man reser kan man lyssna till exempel.

– Jag lyssnar på poddar när jag handdiskar, som jag fortfarande gör, säger Janne Kontio.

När det gäller urvalet av avhandlingar är ambitionen att få en bredd geografiskt inom Sverige, men också att göra ett urval som berör olika pedagogiska yrken och inriktningar.

Syftet med podden är dubbelt:

– Dels vill vi sprida nya forskningsresultat, dels ge juniora forskare en möjlighet att nå ut till de yrkesverksamma, de som kan dra nytta av forskningen – lärarna, säger Janne Kontio.

Text och foto Moa Duvarci Engman

Nya avsnitt av podcasten Poddagogen hittar du här!

Missa inte Skolportens nya samlingssida för poddar om skola, utbildning och läraryrket!


Pedagogisk forskning 2018.

Artikeln är publicerad i Skolportens bilaga Pedagogisk forskning.

Läs bilagan gratis i appen Skolporten!

Ladda ner Skolportens app i App Store eller Google Play.

Inte prenumerant på Skolportens magasin? Missa inte kampanjpriset: 

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Psst: Du vet väl att du kan köpa lösnummer i appen Skolporten?

Sidan publicerades 2019-04-09 13:28 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2020-01-17 09:34 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Riksbankens Jubileumsfond ger Janne Kontio och Skolporten anslag för gemensam podd om ny pedagogisk forskning

Janne Kontio har tilldelats 197 000 kronor av Riksbankens Jubileumsfond för att starta en podd, Pedagogeek-podden, om ny pedagogisk forskning i samarbete med Skolporten. Fokus är på nydisputerades forskningsresultat.

Engelska ändrade självbild hos fordonselever

Genom att använda engelska som undervisningsspråk har elevers självbild på fordonsprogrammet utvecklats. Forskaren och läraren Janne Kontio dokumenterade elever och lärare på 200 timmar filmmaterial under två år i en studie för Uppsala universitet.

Ny podcast: ”Vi vill sprida nya forskningsresultat”

Podcasten Poddagogen ska sprida ny pedagogisk forskning. "Tanken är att skapa en bro mellan akademin och verksamma lärare", säger forskaren Janne Kontio, som gör podden i samarbete med Skolporten.

Stärkt självbild med bilar och engelska

En ny avhandling från Uppsala universitet visar att elever på gymnasieskolans fordonsprogram har fått en stärkt självbild tack vare att undervisningen i stor grad drivs på engelska. Utvecklingen har setts över 10 år.

Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 5-6 maj 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

Språkförmågan byggs i förskolan

Systematiska språklekar i förskolan kan förbättra barns läskunnighet, särskilt barn med lässvårigheter. Ann-Christina Kjeldsens studie har fått stor internationell uppmärksamhet.

(Lärar)avlastande yrkesgrupper – Var går gränserna?

En studie om nya fördelningar av och förhandlingar om arbete i skolan. (pdf)

Going online with a learning disability

Landmark College, the first institution for students with learning disabilities, is growing online courses. Here’s how they’re different.

Olika sätt testas för att få tillbaka barn till skolan

Hur får man tillbaka elever som slutat gå till skolan? Olika kommuner har olika lösningar och i Skövde får eleverna umgås med hästar.

This wristband subtly alerts teachers when a student with Autism is feeling overwhelmed

Some people who have Autism can become overwhelmed by their surroundings from time to time. This includes schoolchildren in classroom environments, too.  Now, Hugh Murtagh from Coláiste Mhuire in Co Westmeath has designed wristband that will help students with Autism alert their teachers in a subtle manner when they feel they need a break from the class.