Ny podcast: ”Vi vill sprida nya forskningsresultat”

Janne Kontio och Sofia Lundmark ska intervjua nydisputerade pedagogikforskare i podcasten Poddagogen.
– Tanken är att skapa en bro mellan akademin och verksamma lärare, säger Janne Kontio.

Janne Kontio och Sofia Lundmark.

Janne Kontio och Sofia Lundmark i poddstudion på Södertörns högskola.

I HÖST drar inspelningarna med nydisputerade pedagogikforskare i gång på allvar. Men de båda poddarna har redan tjuvstartat med att intervjua forskaren Sofia Grunditz som nyligen disputerade med en avhandling om små barns vila i förskolan.

Och att Janne Kontio och Sofia Lundmark, som ska göra podden i samarbete med Skolporten, är peppade går inte att ta miste på när Skolporten träffar dem för en intervju i poddstudion på Södertörns högskolan.

– Det känns fantastiskt. Just att vi ska få sitta ner tillsammans i ett litet sammanhang och diskutera forskning, säger Sofia Lundmark.

Janne Kontio nickar instämmande:

– Ja, både att jag får jobba ihop med dig och att jag får hålla mig à jour med pedagogisk forskning. Här får vi möjlighet att läsa avhandlingar och fördjupa oss.

Till vardags arbetar Janne Kontio som lektor i pedagogik vid Stockholms universitet samt som forskare vid Karlstads universitet. Sofia Lundmark är lektor i medieteknik vid Södertörns högskola samt forskare vid Uppsala universitet. De känner varandra sedan doktorandtiden i Uppsala och disputerade år 2016, bägge inom utbildningsvetenskap.

Podcasten, som ska heta Poddagogen, har kommit till tack vare ett anslag på nära 200 000 kronor från Riksbankens Jubileumsfond.

Sofia Lundmark som arbetar med att göra poddar annars också gillar konceptet:

– Det har blivit ett uppsving för forskarpoddar. Det är lättillgängligt, när man reser kan man lyssna till exempel.

– Jag lyssnar på poddar när jag handdiskar, som jag fortfarande gör, säger Janne Kontio.

När det gäller urvalet av avhandlingar är ambitionen att få en bredd geografiskt inom Sverige, men också att göra ett urval som berör olika pedagogiska yrken och inriktningar.

Syftet med podden är dubbelt:

– Dels vill vi sprida nya forskningsresultat, dels ge juniora forskare en möjlighet att nå ut till de yrkesverksamma, de som kan dra nytta av forskningen – lärarna, säger Janne Kontio.

Text och foto Moa Duvarci Engman

Nya avsnitt av podcasten Poddagogen ska släppas omkring var tredje vecka från i höst.

Håll utkik på Skolporten.se!

Missa inte Skolportens nya samlingssida för poddar om skola, utbildning och läraryrket!


Pedagogisk forskning 2018.

Artikeln är publicerad i Skolportens bilaga Pedagogisk forskning.

Läs bilagan gratis i appen Skolporten!

Ladda ner Skolportens app i App Store eller Google Play.

Inte prenumerant på Skolportens magasin? Missa inte kampanjpriset: 

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Psst: Du vet väl att du kan köpa lösnummer i appen Skolporten?

Sidan publicerades 2019-04-09 13:28 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Grund- och gymnasiesärskolan, 12-13 november i Stockholm

Ta del av aktuella föreläsningar om praktiska exempel på ämnesövergripande undervisning, bfl och hur det fungerar i särskolans lärmiljö och hur digitala verktyg kan utmana elever på olika utvecklingsnivåer. Konferensen berör också sex- och samlevnadsundervisning i särskolans praktik och hur man skapar en tillgänglig undervisning för elever med syn- eller hörselnedsättning. Missa inte högaktuella och intressanta dagar!

Riksbankens Jubileumsfond ger Janne Kontio och Skolporten anslag för gemensam podd om ny pedagogisk forskning

Janne Kontio har tilldelats 197 000 kronor av Riksbankens Jubileumsfond för att starta en podd, Pedagogeek-podden, om ny pedagogisk forskning i samarbete med Skolporten. Fokus är på nydisputerades forskningsresultat.

Engelska ändrade självbild hos fordonselever

Genom att använda engelska som undervisningsspråk har elevers självbild på fordonsprogrammet utvecklats. Forskaren och läraren Janne Kontio dokumenterade elever och lärare på 200 timmar filmmaterial under två år i en studie för Uppsala universitet.

Ny podcast: ”Vi vill sprida nya forskningsresultat”

Podcasten Poddagogen ska sprida ny pedagogisk forskning. "Tanken är att skapa en bro mellan akademin och verksamma lärare", säger forskaren Janne Kontio, som gör podden i samarbete med Skolporten.

Stärkt självbild med bilar och engelska

En ny avhandling från Uppsala universitet visar att elever på gymnasieskolans fordonsprogram har fått en stärkt självbild tack vare att undervisningen i stor grad drivs på engelska. Utvecklingen har setts över 10 år.

Konferenser
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Finalist till Publishingpriset 2019!

Finalist till Publishingpriset 2019!

Skolportens forskningsmagasin är nominerat till Publishingpriset 2019 för andra året i rad!

Läs mer här!
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
5 mest lästa på FoU

Tema mobbning: ”Det är viktigt att skapa en medvetenhet”

I sitt arbete mot kränkningar har Valsätraskolan valt Kiva-programmet som vilar på vetenskaplig grund. Det har skapat en medvetenhet hos både elever och lärare.

”Rektorer tror på sig själva – för mycket”

Svensk skola sätter inte bara överbetyg på sina elever. Även rektorer har för höga tankar om sig själva, säger Mats Alvesson, professor och organisationsforskare vid Lunds universitet.

Tema psykisk hälsa – hur hjälper vi unga med funktionsnedsättning i skolan som inte mår bra?

Specialpedagogiska skolmyndigheten bjuder in till ett frukostseminarium för att lyfta frågan om psykisk ohälsa bland unga med funktionsnedsättning. Följ seminariet direkt eller anmäl dig för att delta på plats.

Prisas för forskning som mäter språkinlärning i hjärnan

Varför har vissa barn svårare att lära sig läsa och skriva? Det vill forskaren Johan Mårtensson vid Lunds universitet ta reda på med hjälp av den senaste magnetröntgentekniken. Nu prisas hans gränsöverskridande forskning, som kombinerar språkvetenskap, kunskap om hjärnans förändrade strukturer och klassrumspedagogik, av LMK-stiftelsen.

”Uppdraget måste förändras i grunden”

Det var betydligt lättare att vara skolledare före 90-talskrisen. Sedan dess har både resurserna krympt och kraven höjts. ”Nu måste förutsättningarna för uppdraget förändras i grunden”, säger forskaren Annika Härenstam som studerat ämnet i decennier.