Dela:

Ny podcast: ”Vi vill sprida nya forskningsresultat”

Janne Kontio och Sofia Lundmark ska intervjua nydisputerade pedagogikforskare i podcasten Poddagogen.
– Tanken är att skapa en bro mellan akademin och verksamma lärare, säger Janne Kontio.

Janne Kontio och Sofia Lundmark.

Janne Kontio och Sofia Lundmark i poddstudion på Södertörns högskola.

I HÖST drar inspelningarna med nydisputerade pedagogikforskare i gång på allvar. Men de båda poddarna har redan tjuvstartat med att intervjua forskaren Sofia Grunditz som nyligen disputerade med en avhandling om små barns vila i förskolan.

Och att Janne Kontio och Sofia Lundmark, som ska göra podden i samarbete med Skolporten, är peppade går inte att ta miste på när Skolporten träffar dem för en intervju i poddstudion på Södertörns högskolan.

– Det känns fantastiskt. Just att vi ska få sitta ner tillsammans i ett litet sammanhang och diskutera forskning, säger Sofia Lundmark.

Janne Kontio nickar instämmande:

– Ja, både att jag får jobba ihop med dig och att jag får hålla mig à jour med pedagogisk forskning. Här får vi möjlighet att läsa avhandlingar och fördjupa oss.

Till vardags arbetar Janne Kontio som lektor i pedagogik vid Stockholms universitet samt som forskare vid Karlstads universitet. Sofia Lundmark är lektor i medieteknik vid Södertörns högskola samt forskare vid Uppsala universitet. De känner varandra sedan doktorandtiden i Uppsala och disputerade år 2016, bägge inom utbildningsvetenskap.

Podcasten, som ska heta Poddagogen, har kommit till tack vare ett anslag på nära 200 000 kronor från Riksbankens Jubileumsfond.

Sofia Lundmark som arbetar med att göra poddar annars också gillar konceptet:

– Det har blivit ett uppsving för forskarpoddar. Det är lättillgängligt, när man reser kan man lyssna till exempel.

– Jag lyssnar på poddar när jag handdiskar, som jag fortfarande gör, säger Janne Kontio.

När det gäller urvalet av avhandlingar är ambitionen att få en bredd geografiskt inom Sverige, men också att göra ett urval som berör olika pedagogiska yrken och inriktningar.

Syftet med podden är dubbelt:

– Dels vill vi sprida nya forskningsresultat, dels ge juniora forskare en möjlighet att nå ut till de yrkesverksamma, de som kan dra nytta av forskningen – lärarna, säger Janne Kontio.

Text och foto Moa Duvarci Engman

Nya avsnitt av podcasten Poddagogen hittar du här!

Missa inte Skolportens nya samlingssida för poddar om skola, utbildning och läraryrket!


Pedagogisk forskning 2018.

Artikeln är publicerad i Skolportens bilaga Pedagogisk forskning.

Läs bilagan gratis i appen Skolporten!

Ladda ner Skolportens app i App Store eller Google Play.

Inte prenumerant på Skolportens magasin? Missa inte kampanjpriset: 

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Psst: Du vet väl att du kan köpa lösnummer i appen Skolporten?

Sidan publicerades 2019-04-09 13:28 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2020-01-17 09:34 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Riksbankens Jubileumsfond ger Janne Kontio och Skolporten anslag för gemensam podd om ny pedagogisk forskning

Janne Kontio har tilldelats 197 000 kronor av Riksbankens Jubileumsfond för att starta en podd, Pedagogeek-podden, om ny pedagogisk forskning i samarbete med Skolporten. Fokus är på nydisputerades forskningsresultat.

Engelska ändrade självbild hos fordonselever

Genom att använda engelska som undervisningsspråk har elevers självbild på fordonsprogrammet utvecklats. Forskaren och läraren Janne Kontio dokumenterade elever och lärare på 200 timmar filmmaterial under två år i en studie för Uppsala universitet.

Ny podcast: ”Vi vill sprida nya forskningsresultat”

Podcasten Poddagogen ska sprida ny pedagogisk forskning. "Tanken är att skapa en bro mellan akademin och verksamma lärare", säger forskaren Janne Kontio, som gör podden i samarbete med Skolporten.

Stärkt självbild med bilar och engelska

En ny avhandling från Uppsala universitet visar att elever på gymnasieskolans fordonsprogram har fått en stärkt självbild tack vare att undervisningen i stor grad drivs på engelska. Utvecklingen har setts över 10 år.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 14 december!

Nytt nr ute 14 december!

TEMA: Utveckla undervisningen! Så lär sig eleverna bäst, enligt forskningen. INTERVJU: Ebba Hildén vill lyfta förskollärares ledarskap.

Prova på-pris! 2 nr/99 kr!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Bra förskola avgörande för välfärdssamhället

Förskolan klarar inte att leva upp till skollagens krav på likvärdighet, larmar Sven Persson, seniorprofessor i pedagogik vid Malmö universitet.

På väg mot en innovationsstrategi som möter verklighetens krav

Det övergripande målet i Academedias strategiska ramverk, Färdplan 2023, är att vara ett utbildningsföretag som är marknadsledande inom områdena lärande, attraktivitet, effektivitet och innovation.

Lockdown schooling: research from across the world shows reasons to be hopeful

Lockdown has shown how complementary digital learning can be to in-person schooling.

Didaktiska val ur ett genusperspektiv i skolämnet idrott och hälsa

Inga Oliynyk har i sin avhandling i pedagogik undersökt hur lärare i idrott och hälsa genom sina didaktiska val implementerar de riktlinjer om jämställdhet som beskrivs i läroplanen. Resultaten i avhandlingen visar att det är en komplex fråga som är avhängig många faktorer.

Språkutvecklande förskola kräver kunskap och kompetens!

I dag presenterar Ifous Språkutvecklande förskola – en kunskapsöversikt om språkutvecklande arbete i förskola. Den är framtagen för att bidra med kunskaper som kan underlätta förskolans språkutvecklande arbete, så att alla barn, utifrån sina individuella förutsättningar, får möjlighet att utvecklas optimalt.