Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Överlämningar från förskola till förskoleklass

Publicerad:2014-11-24
Uppdaterad:2023-09-03
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman
Överlämningssamtal mellan förskollärare i förskolan och förskoleklass styrs och initieras i huvudsak från förskoleklassens håll, utan större samverkan mellan de båda verksamheterna. Tarja Alatalo, Johanna Meier och Elisabeth Frank har i sin studie undersökt hur verksamma lärare, i förskola och förskoleklass, upplever denna överlämning. Deras resultat stödjer tidigare forskning som visat att bristen på samarbete mellan förskola och förskoleklass framstod som ett hinder i överlämnandet. Studien visar även att samtalen ofta handlar om barnen som grupp och hur ett omsorgsfokuserat synsätt ger avtryck på den pedagogiska verksamheten. Författarna lyfter behovet av ökad samsyn på pedagogisk dokumentation, som med kontinuitet och långsiktighet kan ge enskilda barns lärande en mer framskjuten position. Författare: Tarja Alatalo, Joanna Meier och Elisabeth Frank Överlämningar från förskola till förskoleklassForskning om undervisning och lärande, nr 13, sep 2014
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026
Digital temaföreläsning

Hantera kontroversiella frågor i samhällsämnen

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om hur du kan bemöta kontroversiella åsikter och hantera känsliga frågor i samhällsämnena, från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
13 apr – 18 maj 2026