Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1001 av 1798

Så påverkar algoritmer din vardag

2017-04-10
Varför har algoritmer för sortering och prioritering av information blivit så betydelsefulla? Den främsta anledningen är att vi numera möter information i olika kanaler i så stora mängder.

Att väcka nyfikenheten

2017-04-10
Hur kan man göra naturvetenskap, matematik och teknik mer intressant? En grupp forskare och lärare vid Högskolan i Gävle gick ihop och skrev en bok med exempel på bra sätt att väcka nyfikenhet för ämnena.

Barnen knackar kod i skolan

2017-04-10
Med hjälp av robotar lär sig fjärdeklassarna på Enskede skola att programmera. Jag tror att de har nytta av den här kunskapen på alla plan, säger läraren Kristina Holmgren.

Säker användning av nätet

2017-04-10
Aktuella undersökningar visar att mer än varannan svensk förälder oroar sig för att deras barn ska nätmobbas. Samtidigt är det tydligt att eleverna är intresserade av att prata mer om sitt liv på nätet i skolan och att få hjälp att motverka mobbning och kränkningar.

Fokus på sociala förmågor i förskolan

2017-04-10
Förskolan bedömer barnens sociala förmågor snarare än deras lärande. Det visar Eva M Johanssons avhandling som blev mest läst på Skolporten.se förra året. "Jag tror att förskolan på djupet borde reflektera över vad begreppet bedömning innebär," säger Eva M Johansson.

Vem behöver lärlings­utbildningen?

2017-04-07
Innehållet i lärlingsutbildningen bestäms inte av skolan och styr­dokumenten utan av arbetsplatsen där eleverna lärs upp. Kunskapen som ges är smal och grund, konstaterar forskaren Per Kristmansson.