Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1007 av 1799

"Skamligt glad över ungas grannspråkande"

2017-03-30
Det är stark konkurrens om utrymmet för allt stoff som ska få plats i svensk-, dansk- och norskundervisningen. Men kanske är det inte bara tidsbristen som är en utmaning – också elevernas intresse för grannspråken tycks vara svalt. På senaste tiden har det dock hänt något, skriver Christina Olin-Scheller, professor i pedagogiskt arbete.

Medryckande om möjlig läsutveckling

2017-03-30
Jag känner mig inspirerad och skriven på näsan i en underlig kombination. Men när jag når sista sidan och läser Jenny Edvardssons slutord är jag tacksam för att jag fått möjlighet att läsa boken, skriver läraren Lovisa Skoog i en recension.

Stöttande skrivpedagogik med IKT-stöd ger bättre prestationer

2017-03-30
Stöttande skrivpedagogik i kombination med IKT som stödjande verktyg ger positiva effekter på elevers skriftspråksutveckling. Det visar Åke Grönlund och Annika Agélii Genlotts två studier från 2013 respektive 2016. Resultaten bekräftar de båda forskarnas hypoteser om vad som kan antas vara effektiv undervisning för att elever ska utveckla sina förmågor avseende literacy och matematik.

Skola och arbetsplats bygger olika lärande

2017-03-30
Det kan vara svårt att nå utbildningsmålen för gymnasieskolans byggprogram i de fall utbildningen sker i form av att bygga ett verkligt hus. Produktionen styr då vilka uppgifter eleverna får utföra. Det visar Magnus Fjellström i en ny avhandling vid Umeå universitet.