Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 101 av 1799

Fokus på läsförståelse i svenska klassrum

2024-10-31
Nordiska lärare använder gärna skönlitteratur i undervisningen. Men vad de vill att eleverna ska lära sig av litteraturen skiljer sig åt mellan länderna. I Sverige och Norge läser eleverna mindre än i till exempel Danmark. Och de svenska lärarna fokuserar framför allt på läsförståelse. Det visar ny forskning vid Karlstads universitet.
Forskning och utveckling kategorier

The development of exhaustion, cynicism, and inadequacy in general upper secondary education: perceived and received support, student engagement, and gender as predictors

2024-10-29
This study contributes to understanding the long-term development of burnout dimensions across students in general upper secondary education and of support, engagement, and gender as factors that contribute to this development.
Forskning och utveckling kategorier

Nytt vårdprogram om cancerrehab viktigt verktyg för skolan

2024-10-29
I våras lanserades ett nationellt vårdprogram för cancerrehabilitering av barn och ungdom, som syftar till att förbättra livskvaliteten för cancerdrabbade barn och unga. Malin Lönnerblad vid Specialpedagogiska Institutionen på Stockholms universitet forskar om barn med cancer inom utbildningssystemet. Det här är hennes råd till dig som arbetar inom förskola, skola och elevhälsa. 

A longitudinal study of health-impairment and motivational processes in the psychosocial work environment and the subsequent influence on teachers’ intention to remain at their workplace

2024-10-29
This study examines the concurrent influence of health-impairment and motivational processes proposed by the Job Demands-Resource model on teachers’ intention to remain at their workplace at 12 and 24 months among 308 certified teachers in Sweden.
Forskning och utveckling kategorier

The associations between mathematical skills, cognitive performance, and language background in elementary school children. A two-year follow-up study

2024-10-29
Early mathematical skills contribute to later school performance and socio-economic status. Working memory is related to mathematical skills, but spatial and language skills have independent effects on separate areas of mathematical skills such as solving word problems or arithmetic skills. In this study, 9- to 10-year-old children's (N = 57) cognitive and mathematical skills were assessed three…