Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1019 av 1798

Gunnar Cardell: Lärare som undervisningskonstnärer

2017-03-06
Det finns en stark tro på att kunna belägga hur undervisning och lärande ska gå till. Men går det egentligen att räkna ut? skriver Gunnar Cardell som tar vid där Daniel Pettersson slutade i förra veckan, och diskuterar vilken kunskap som är viktig för att förstå och utveckla skolan.

Huvudmän nobbar forskande lärare

2017-03-03
Många lärare tvingas tacka nej till att studera på forskarskola för att huvudmännen inte vill stå för notan. Det framkom under ett seminarium vid Utbildningsutskottet på torsdagsförmiddagen.

Anette Jahnke: Från kollegialt lärande till kollegialt kunnande

2017-03-03
Även om kunskapsresultaten pekar uppåt i olika mätningar måste satsningen på fortbildning av lärare fortsätta och satsa på långsiktighet. Vi kan också räkna med en allt kunnigare lärarkår som ställer fler och djupare frågor om sin praktik, och fortbildningssatsningarna bör naturligtvis anpassas efter denna, skriver Anette Jahnke, Göteborgs universitet och Ifous.

Internationellt: 5 ways to combat loneliness and isolation in online learning

2017-03-02
Online learning is extremely convenient. It allows me and my students to work from home in pretty much any location in the country; it gives students the opportunity to work with educators who live in other areas and allows adult students to maintain full-time employment while studying. However, many students are feeling the social isolation…