Fortbildningsinsatser för bättre kunskaper inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) har bidragit till en bättre sammanhållning bland personalen, en mer organiserad lärmiljö och ett stöd för eleverna på två skolor i Arjeplogs kommun.
Guldtrappans jury är på besök i Härryda, under sin spaning över landet kring framgångsrik digital skolutveckling. Här möter vi Tellus, ett nytt resurscentrum för matematik, teknik och naturvetenskap. Liksom ett skol- och samhällsprojekt där ungdomar bygger framtida Landvetter i Minecraft.
Barn i Sverige och USA upplever sin vardag som tydligt reglerad och strukturerad. Men där de amerikanska barnen anger långa skoldagar och läxor som det jobbiga i vardagen pekar de svenska barnen istället på tjat och stress i samband med de dagliga rutinerna. Det framgår av en aktuell studie vid Göteborgs universitet.
Piteå kommun ligger i framkant i skolutvecklingen. I dag tillträdde Piteå Utbildningsvetenskapliga råd med uppdrag att verka för forskning i skolan med utgångspunkt i lärarnas frågor.
Elever som har besvär med att lära sig matematik har ofta också svårt med läsningen. Det behöver lärare och specialpedagoger tänka på i sitt arbete, menar forskaren Johan Korhonen.
Motala kommun har under fyra år jobbat med en satsning som heter En skola för alla som omfattar all personal, från förskola till gymnasiet, och har i delar av det arbetet haft stöd av Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM).
Under höstterminen 2016 hade Östervångsskolan fyra nyanlända elever som gick i en förberedelseklass. "Vi har sett en enorm glöd hos eleverna nu när de har fått ett rejält språkbad", säger Ivan Gustavsson, lärare i förberedelseklassen och språkstöd till eleverna.
Nu höjer vi måluppfyllelsen för barn och elever med funktionsnedsättning. Hela skolväsendet, från förskola till vuxenutbildning, har beviljats över 78 miljoner till 127 utvecklingsprojekt fördelat över hela landet. Flera projekt riktar sig till barn och elever med tal och språksvårigheter eller NPF-problematik.