Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1031 av 1798

Formativ bedömning tas inte till vara i undervisningen

2017-02-13
Den information som lärare får genom formativ bedömning används bara i begränsad omfattning för didaktiska beslut om den framtida undervisningen. Det riskerar att leda till att undervisningen varken möter elevers lärandebehov eller ämnesplanens krav. Det visar en studie om skrivundervisning i gymnasiet.

Mats Björnsson: Att lära av andra

2017-02-13
Den brittiska läraren Lucy Crehan ville komma bakom rankinglistorna och beslöt sig för att åka runt till några av de länder som ligger högst i Pisa. Resultatet blev boken Cleverlands. Mats Björnsson läser en tänkvärd bok som han menar har något att säga den svenska skolan.

Svårt för nyanlända att inkluderas i skolan

2017-02-13
Många nyanlända upplever sig exkluderade i skolan. Skolan brister i att anpassa pedagogiken till barnens förutsättningar samtidigt som de har svårt att få kontakt med svenskspråkiga vänner. En ny avhandling i barn- och ungdomsvetenskap visar på behovet av förändring i synen på hur nyanlända tas emot av svensk skola.

Handlingsplan mot kränkningar

2017-02-10
När barn och unga mobbas på internet är det ofta deras utseende som står i fokus. Flickor får höra att de ser feta ut, pojkar att de inte är tillräckligt muskulösa. "Men flickorna tar åt sig mer och reagerar ofta med att bli nedstämda och dra sig undan", säger psykologen och filosofie doktorn i psykologi…

Schysst & oschysst på nätet

2017-02-10
Lyssna mer på barnen, prata mindre själv – och kom fram till en god etik tillsammans. Så lyder forskaren Elza Dunkels råd för vilket ”nätspråk” som är okej. Fritidspedagogen Camilla Kjell har intervjuat sina 6–9-åringar för att lära sig mer om deras sociala nätliv.

Film som språkövning: Tystnad, tagning!

2017-02-10
I spelade roller vågar barnen prova nya ord och blir mer medvetna om såväl talad som kroppslig kommunikation. Så resonerar pedagogerna på Glasbruksskolans fritidshem i Malmö där film används som ett verktyg för språkutveckling.

”Vi är mer medvetna om språket nu”

2017-02-10
Kollegialt lärande utmynnade i en språkpolicy på fritids­hemmen på Österslövs skola och Fjälkestads skola i Kristianstad. Det språkutvecklande arbetet fortsätter nu enligt mottot ”språkbad hela dagen.”