Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1046 av 1798

Guide: Så pratar du i klassrummet

2017-01-13
Lärare behöver bli mer medvetna om språket de använder i klassrummet. "Det är höga språkliga krav i alla ämnen om vi tittar på kunskapskraven. Det gör att vi måste jobba på ett sätt som gör dem möjliga att uppnå", säger Ulrika Ivarsson, speciallärare från Umeå.

Internationellt: Researcher: Teachers should drive edtech decision-making

2017-01-12
As a researcher, I recognize the appeal of “gold standard” research that uses random assignment to find out just how much a given digital courseware product helps improve student learning. At the same time, my experience doing research in an urban district suggests that education technology evaluations need to go beyond this focus if they…

Många missbrukande unga klandrar sig själva

2017-01-12
Ungdomar med alkohol- och narkotikaproblem lägger ofta skulden på sig själv om varför det går dåligt i skolan, visar nya rön. Det är problematiskt då det tar bort ansvaret från skolan, menar Mats Anderberg, lektor i pedagogik och en av forskarna bakom studien.

Att genomföra delprov som prövar skriftlig framställning på dator

2017-01-12
När eleverna ska genomföra nationella delprov som prövar skriftlig framställning i ämnena svenska, svenska som andraspråk och engelska finns det sedan tidigare möjlighet att använda dator. Om skolan väljer att använda dator finns det vissa saker skolan behöver tänka på för att provgenomförandet ska bli så säkert som möjligt.

Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk

2017-01-12
Flera material har tagits fram som stöd för lärares bedömning i svenska och svenska som andraspråk i både grundskolan, grundsärskolan och gymnasieskolan. I januari 2017 publiceras bedömningsstöd för dig som arbetar inom kommunal vuxenutbildning på grundläggande nivå.

Slöjdens estetiska och kulturella uttryck

2017-01-12
Att tolka estetiska och kulturella uttryck är en av fyra förmågor som eleverna ska ges möjlighet att utveckla i slöjd. Det här stödmaterialet är framtaget för att stödja och inspirera slöjdlärare i arbetet med att tolka estetiska och kulturella uttryck. (pdf)

Bristande motivation förklarar inte skolmisslyckanden

2017-01-12
Grundskolan fungerade bra och stöd från engagerade högstadielärare hjälpte eleverna. Under gymnasiet var det tvärtom – såväl lärare som rektorer upplevdes i flera fall som hinder. Så beskriver unga vuxna med migrationsbakgrund sin skoltid.