Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1047 av 1798

Hållbar tvättstation

2017-01-11
Elisabeth Wahlinder är förskollärare på Stavsjö förskola i Nyköping. Hon berättar om gårdens biltvätt som byggdes tillsammans med barnen.

Barns buller kan skada hörseln

2017-01-11
Buller från barn kan påverka hörseln. Dubbelt så många förskollärare upplever ljudkänslighet och ljudtrötthet jämfört med en slumpmässigt utvald kontrollgrupp. Det konstaterar forskaren Sofie Fredriksson i en ny studie.

Våga prata om bedömning

2017-01-11
Trots att många förskollärare värjer sig mot det så sker bedömningar av barn i förskolan hela tiden. Men det är barnens sociala förmågor snarare än deras konkreta kunskaper som bedöms, visar Eva M Johanssons forskning.

Visa er vardag i bild

2017-01-11
En bild säger mer än tusen ord och aldrig har det varit enklare att ta och publicera bilder. Med en app som Instagram kan arbetet i förskolan bli synligt för föräldrar.

Personliga och samhälleliga faktorer påverkar undervisning

2017-01-10
Det finns flera faktorer som påverkar hur samhällskunskapslärare utformar sin undervisning. Hos den enskilde läraren är det vanligt att enskilda faktorer tydligt dominerar över andra. Det visar en licentiatavhandling som också pekar på att påverkansmönstret är mer individuellt än gemensamt.