Om några dagar börjar skolorna igen efter jullovet. Och frågan är hur barn egentligen lär sig ny kunskap. Och vad kan vuxna göra för att uppmuntra inlärningen? Hör Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap vid KI och känd för forskning om barns utveckling och träning av hjärnan. (webb-radio)
En nära relation till läraren och varierade, meningsfulla uppgifter. Det är faktorer som motiverar elever i skolarbetet, enligt en ny avhandling vid Göteborgs universitet.
Studie- och yrkesvägledare behöver se mer till nyanlända elevers konkreta situation. Det menar Åsa Sundelin, som i sin avhandling undersökt hur samtalen ser ut mellan dessa elever och studie- och yrkesvägledare.
Reading Donald Miller’s “Scary Close” helped sixth grade math teacher Alicia Hunker find her more authentic self and become a better person and educator.
Student motivation, self-regulation and trauma are just a few of the topics that MindShift readers were especially interested in during 2016. Teachers also wanted to know how to improve the depth of student thinking and parents sought information on how to improve their involvement with their kids.
En 6-årig flicka får panik av att vara på förskolan och vägrar att gå dit. Hur kan man hjälpa henne att komma över den negativa inställningen till förskolan? Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.