Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 105 av 1799

Det matematiska samtalets utmaningar – andraspråkselever samtalar för att lösa matematiska problem i en bedömningssituation

2024-10-28
Studiens övergripande syfte var att undersöka på vilket sätt elever i årskurs 9, med svenska som andraspråk, samtalar kring och löser matematiska problem under en bedömningssituation som efterliknar en verklig muntlig nationell provsituation. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Lärares möjligheter att främja elevers teoretiska arbete med geometriska begrepp – lärandeverksamhet om cirkel

2024-10-28
I följande artikel diskuteras vad som karaktäriserar lärares handlingar som främjar elevers engagemang, i en lärandeverksamhet där de tillsammans med sina klasskamrater utforskar de geometriska begrepp som relaterar till begreppet cirkel. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Farlig teknik i barnböcker

2024-10-28
Ny teknik är något hotfullt och ofta farligt. Det är i alla fall bilden man kan få om man läser modern barnlitteratur. "Tekniken blir en allt större del av vardagen, även i litteraturen. Men samtidigt finns det ofta en oro eller ett dolt hot i tekniken," säger forskaren Jakob Olsson vid Karlstads universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Forskningsprojekt hjälpte förskolan ta vara på språklig mångfald

2024-10-25
Genom att delta i ett praktiknära forskningsprojekt har förskolan Eriksbo Västergärde 12 tagit vara på den mångfald av språk som finns bland barn och pedagoger. "Språk och flerspråkighet är angelägna frågor. Att vara med i projektet har breddat och utvecklat undervisningen för barnen", säger Ann-Marie Eckermark, förskolans rektor.

Superkraften som hjälper oss att förstå varandra

2024-10-25
Unga män som sitter i fängelse kan ha svårt att reflektera kring de brott de begått, och hur brottsoffren blivit påverkade. Ju bättre föräldrar och andra viktiga vuxna i barnets omgivning klarar av att reflektera eller mentalisera, desto lättare är det för barnet att utveckla mentaliseringsförmågan.