Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1055 av 1799

Miljön i fokus

2016-12-09
I antologin Pedagog­isk miljö i tanke och handling har Linda Linder, förskollärare och ateljerista, samlat texter som fokuserar på den pedagogiska miljön i förskolan, skriver förskolläraren Helena Lückner i en recension.  
Forskning och utveckling kategorier

10 röster om att inkludera

2016-12-09
Kapitlen är skrivna av olika författare, med erfarenheter inom olika specialpedagogiska områden, och handlar bland annat om samarbetslärande, förskolan som inkluderande arena, föräldrars anmälningar till skolinspektionen, mobbning och funktionsnedsättning, skriver Maria Kruse, förskollärare och specialpedagog, i sin recension av boken Specialpedagogik – i, om, för och med praktiken.

UR Samtiden - Skolforum 2016 : Kritiskt tänkande i skolan

2016-12-09
Fredrik Söderquist, högskoleadjunkt i svenska och retorik, Kristina Alexanderson, Internetstiftelsen i Sverige, och Jack Werner, journalist och debattör, berättar hur skolan kan fördjupa innebörden av kritiskt tänkande och göra det till en metod snarare än en abstraktion. (webb-tv)

Killar och tjejer upplever matematik- undervisning på olika sätt

2016-12-08
Elevers upplevelser av matematikundervisningen i skolan påverkar hur väl de lyckas i matematikämnet. Killar upplever att de i högre utsträckning än tjejerna har inflytande över innehållet och är mer delaktiga i undervisningen. Tjejerna upplever matematiken i skolan som svårare än vad killar gör.

Killar och tjejer upplever matematikundervisning på olika sätt

2016-12-08
Elevers upplevelser av matematikundervisningen i skolan påverkar hur väl de lyckas i matematikämnet. Killar upplever att de i högre utsträckning än tjejerna har inflytande över innehållet och är mer delaktiga i undervisningen. Tjejerna upplever matematiken som svårare än vad killar gör, skriver Marcus Samuelsson och Joakim Samuelsson, Linköpings universitet.