Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1058 av 1798

UR: Skolpojkarna : Föräldrarnas betydelse för motivationen

2016-11-30
Frånvaron är hög bland Skrantaskolans nior. Rektorn menar att elevernas föräldrar måste samarbeta med skolan för att höja närvaro och betyg. Många av föräldrarna har ingen högre utbildning. De kan därför ha svårt att hjälpa sina barn med läxorna och motivera dem till att gå på lektionerna.

Bedömningsstöd fångar upp elevers brister i grundläggande matematik

2016-11-30
Igår tillkännagav den senaste TIMSS-undersökningen att den nedåtgående trenden vad gäller fjärde- och åttondeklassares kunskaper i matematik och naturvetenskap brutits. Resultaten är dock långt från nivån på 90-talet. Av en ny forskningsrapport från Göteborgs universitet framgår att mycket finns att önska vad gäller elevernas mest basala kunskaper och färdigheter inom matematik.

Forskare följer och stödjer delad ledning i skolan

2016-11-29
Om rektorn mår bra kan det påverka även lärarnas hälsa och elevernas betyg. Det tror man i Södertälje och låter skolorna på prov införa funktionellt delat ledarskap - två skolledare på samma nivå. Det är en väldigt spännande och innovativ ledningsmodell, tycker Marianne Döös, forskare som följer och stödjer satsningen under två år.

Svenska elever behöver utmanande matte

2016-11-29
Att svenska elevers resultat på Pisaprovet i matematik har försämrats över tid är väl känt. Nu finns en djupanalys av matematikdelen av Pisa 2012. Sverige är det land där andelen lågpresterande elever ökat mest sedan Pisa 2003.

Datavetenskap i de brittiska skolorna

2016-11-29
Nyligen inledde Royal Society och Pye Tait Consulting en serie workshops för lärare om datavetenskap i skolan. Här ges det möjlighet att föra fram tankar och idéer om hur undervisningen kring datorsystem och programmering kan utvecklas och förbättras framöver, skriver Skolverkets Stefan Pålsson.

Skolverket: Lärare nöjda med Matematiklyftet

2016-11-29
Över 35 000 matematiklärare har deltagit i Matematiklyftet som är Skolverkets satsning för att utveckla undervisningen i matematik. Lärare som deltagit har utvecklat sin undervisning och känner att de fått bättre självförtroende och trygghet i yrkesrollen. Det visar den slutredovisning som Skolverket gjort.