Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1062 av 1799

UR: Bildningsbyrån - normkritik : Normkritik tar plats

2016-11-23
Normkritikforskaren Pia Laskar konstaterar att normkritiken etablerades under 2000-talet då Skolverket genomförde normstudier på mobbning i skolan. 2009 publicerades rapporten "Diskriminerad, trakasserad, kränkt" som förordade att normkritik borde införas i lärarutbildningen. I regeringens skolutvecklingsprogram kom normkritik att bli en föreslagen insats. Alla är dock inte positiva till att normkritik inkluderas i skolsystemet.

Lätt att dra för snabba slutsatser

2016-11-23
I mötet mellan barnet och allt och alla som finns i förskolan sker så mycket mer än det vi lägger märke till vid första anblicken. Med sin forskning vill Emelie Westberg Bernemyr ge förskolepersonal verktyg att upptäcka detta.

Feedbacken som lyfter

2016-11-23
Utan feedback famlar vi i mörker. Vi behöver respons från andra för att veta vad vi gör bra. Sagt på rätt sätt kan feedback ge ny energi och motivation. Forskaren Alva Appelgren har studerat återkoppling och motivation kopplat till hjärnforskning och konstaterar att alla behöver feedback.  

Kul med kuber

2016-11-23
Eleonor Andersson är förskollärare och pedagogista på förskolan Syrenen i Töreboda. Här berättar hon om deras ljud- och ljus-kub.  

Nej till romans med matematiken

2016-11-23
Anette Jahnkes språk är lättläst och de exempel och anekdoter hon använder sig av är ofta både talande och roliga. Varje essä avslutas med ett antal punkter och frågor att reflektera kring, ensam eller i grupp. Det gör "Skolans och förskolans matematik" till en mycket läsvärd och användbar bok., skriver Eva-Lotta Hultén i en recension.

Vuxnas makt över barn ifrågasätts inte

2016-11-23
Jag skulle önska mig att dessa säkert både kloka och snälla psykologer kunde vara lite mer pedagogiska, skriver Lars H Gustafsson, barnläkare och författare, i sin recension av boken Se barnet inifrån — att arbeta med anknytning i förskolan.

UR: Skolpojkarna : Kränkningar på nätet

2016-11-23
Några av eleverna på Skrantaskolan har haft konflikter på sociala medier. Skolkuratorn Linn har uppmärksammat att en del killar känner sig otrygga och är rädda för att bli kränkta på sociala medier. När killarnas otrygghet går ut över deras skolarbete börjar lärarna att fundera över skolans ansvar. (webb-tv)