Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1063 av 1798

Användbar mix av pedagogik och genus

2016-11-18
Lone Bæk Brønsted och Tekla Canger har båda undervisat inom pedagogik och lärarutbildning i Danmark. Køn: Pædagogiske perspektiver är en bok de har skrivit för att ge lärare verktyg att analysera frågor om kön i vardagen och skolan, skriver Ann Werner, lektor i genusvetenskap.

Den progressiva demokraten

2016-11-18
Livserfarenheter och skolkunskaper ska befrukta varandra, menade John Dewey – den enskilda pedagog som kanske haft mest inflytande över den moderna skolans utveckling.

Vetenskapens fanbärare

2016-11-18
Det är en hektisk tid för Christina Moberg, som är med och delar ut två Nobelpris. På vetenskapens högtidsdag ser hon oroande tecken i tiden. Kungliga Vetenskapsakademiens främsta företrädare vill ha en ny upplysningstid.  

Återkomst som förvirrar

2016-11-18
Jonas Linderoth säger sig vilja återupprätta lärarna. Samtidigt beskriver han dem som en fårskock som låter sig ledas av statliga reformer. Men lärare använder sitt omdöme och låter sig inte ledas så lätt, skriver Sten Svensson, skoldebattör och tidigare chefredaktör för Lärarnas tidning.

Ingen quick fix för bättre skola

2016-11-18
Håkansson och Sundberg går igenom forskningen kring skolutvecklingens alla aspekter, från den centrala systemnivån ner till lärarens konkreta arbete i undervisningssituationen. De har läst, sammanställt och analyserat allt som de kunnat hitta inom forskningen och de har vaskat fram många viktiga slutsatser, skriver Sten Svensson, skoldebattör och tidigare chefredaktör för Lärarnas tidning

När barnen ska rädda världen

2016-11-18
I läromedel och styrdokument är idealet att vara miljömedveten. Framtiden blir en fråga om individuella val, ett synsätt som förstärker orättvisor och skymmer problemens orsaker, skriver Malin Ideland, professor vid Malmö högskola.