Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1068 av 1799

Internationellt: Can computers learn language like humans?

2016-11-11
Artificial intelligence is difficult to develop because real intelligence is mysterious. This mystery manifests in language, or “the dress of thought” as the writer Samuel Johnson put it, and language remains a major challenge to the development of artificial intelligence.

UR: Bildningsbyrån - normkritik : Idé och praktik

2016-11-10
Många förskolor ifrågasätter sina föreställningar och arbetsmetoder. Ifrågasättandet kan sägas vara normkritik i praktiken. Förskolan Stångbönan jobbar normkritiskt. Rektor Barbro Romeo säger att normkritik går ut på att diskutera normer, regler och auktoriteter. Genusvetaren Despina Tzimoula menar dock att alla normer inte är negativa och att förskolans normkritik inte får gå för långt.

Ett fall framåt: case i förskollärarutbildningen

2016-11-10
Teori och praktik beskrivs ofta som varandras motsatser. Men i förskollärares vardag är de snarare en enhet. På Linköpings universitet används case i förskollärarutbildningens första termin för att koppla samman de teoretiska delarna av utbildningen med praktiken, skriver Lina Lago, Alma Vladavic och Helene Elvstrand, LiU.

UR: Skolpojkarna : Bruksmentaliteten hänger kvar

2016-11-10
I Karlskoga har företaget Bofors inneburit en garanterad arbetsplats efter gymnasiet för kommunens unga. Vad gör denna anställningstrygghet för motivationen att läsa vidare på högskola eller universitet? Bruksmentaliteten lever kvar i Karlskogas ungdomar men trots detta drömmer många om en annan framtid än som arbetare i den lokala fabriken.

Bidragsbeslut i praktiknära skolforskning 2016

2016-11-08
Skolforskningsinstitutets vetenskapliga råd har fattat beslut om bidrag från institutets första utlysning inom praktiknära skolforskning. Inger Eriksson, professor vid Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, är en av dem som beviljas medel.