Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 107 av 1799

Forskning och utveckling kategorier

Emma Leifler och Girma Berhanu: Onödiga missförstånd om differentierad undervisning i debatten

2024-10-14
Hur kan lärare hantera elevernas mångfald i sin undervisning? Differentierad undervisning kan bidra till en inkluderande och mer rättvis skola, men det verkar florera en mängd sätt att förstå detta begrepp, skriver Emma Leifler och Girma Berhanu, bägge verksamma vid Göteborgs universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Tre frågor om: Vad säger forskaren om lärarbristen?

2024-10-11
Lärarbristen är allvarlig och därför ska nu forskare på både Mittuniversitetet och två lärosäten i Norge försöka hitta lösningar på problemet. "Det börjar bli bråttom att hitta lösningar, men att utbilda morgondagens lärare är en fråga som sträcker sig bortom statistik och siffror", säger Lena Boström, professor i pedagogik.
Forskning och utveckling kategorier

”Lagarbete och kollegialt lärande viktigt för skolutveckling” 

2024-10-10
Hur kan lärare med stöd av forskning utveckla sin yrkesskicklighet? Ett svar på det kan vara ett systematiskt och utvecklat kollegialt lärande, menar forskarna Daniel Sundberg och Jan Håkansson. Tillsammans med skoldebattören Per Kornhall diskuterade de detta på ett seminarium på bokmässan i Göteborg.
Forskning och utveckling kategorier

Här samlas lärare från 30 länder kring forskning: ”Inspirerande”

2024-10-09
Nobel Prize Teacher Summit samlade lärare från över trettio länder i Stockholm. Nobelpristagare och forskare inom kognitionsvetenskap och pedagogik presenterade sina perspektiv på inlärning och undervisning och diskuterade med lärarna på plats. Vi Lärare frågade några av deltagarna om vad de kommer att ta med sig till sin egen undervisning.