Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1070 av 1799

Öppen attityd viktigt för lärande i grupp

2016-11-03
Gruppdiskussioner hämmas när elever uttrycker sig på sätt som inte går att bygga vidare på. Sådana avbrott i diskussionen kan dock återupplivas av inlägg som har en öppen attityd. Det visar en studie av gymnasieelevers arbete med en samhällsfråga med naturvetenskapligt innehåll.

UR: Skolpojkarna: Lärarna gör olika

2016-11-02
Det krävs ett tydligt ledarskap i klassrummet, men lärarna tycker sig inte fått med sig den kunskapen från lärarutbildningen. Alexander menar att boxningen fått honom på fötter och lärarna försöker komma överens om hur de ska göra med mobilerna i klassrummen. (webb-radio)
Forskning och utveckling kategorier

Föräldraskap med särskilda utmaningar - en longitudinell studie om att vara förälder när barnet har en funktionsnedsättning

2016-11-01
Under olika projekt åren 1996 – 2004 intervjuades sammanlagt 30 föräldrar om upplevelsen av att bli förälder när barnet har en funktionsnedsättning. Dessa intervjuer sammanställdes i en avhandling 2007. Under 2012-2013 har uppföljande intervjuer kunnat genomföras, där 18 föräldrar delat med sig av sina berättelser. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Kartläggning av särskilt stöd och tidiga insatser - Fallstudier av internationella utbildningssystem

2016-11-01
Inom ramen för kursen ”Områdesöversikt över internationell forskning” (Masterprogram i specialpedagogik) vid Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, har en grupp studenter under höstterminen 2015 genomfört fallstudier av särskilt stöd och tidiga insatser i 9 utbildningssystem/länder på uppdrag av 2015 års Skolkommission. (pdf)