Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1071 av 1799

Forskning och utveckling kategorier

Särskilt stöd i den svenska skolan och internationellt - en jämförande analys av policy och praktik för specialpedagogiska insatser och särskilt stöd

2016-11-01
Specialpedagogisk policy och praktik i nio olika utbildningssystem har analyserats av en grupp studenter på Stockholms universitet som deltog i kursen Områdesöversikt över internationell forskning inom specialpedagogik under hösten 2015. (pdf)

Hjärnan placerar matematiken i rummet

2016-11-01
Forskare har i år upptäckt ett nytt område i hjärnan som bara reagerar på siffror. På Skolforum pratar Torkel Klingberg om konsekvenserna för matematikundervisningen, och tipsar om en gratis app.

Bidragsbeslut praktiknära skolforskning 2016

2016-11-01
Skolforskningsinstitutets vetenskapliga råd har fattat beslut om bidrag från institutets första utlysning inom praktiknära skolforskning. Vid årets utlysning fick institutet in 122 ansökningar om forskningsbidrag. Av dessa får nu 8 projekt dela på sammanlagt närmare 30,5 miljoner kronor över en period på tre år.

Drama som metod

2016-11-01
Att arbeta med drama gör att eleverna får ökad självkänsla, bättre självförtroende och lär sig lösa konflikter på ett smidigare sätt. Detta visar forskning om dramapedagogik och det vittnar många lärare och fritidspedagoger om. I läroplanen står att elever i fritidshem ska arbeta med skapande genom olika estetiska uttrycksformer, till ­exempel lek, bild, musik, dans…

"Tydligt mål med digitalisering viktigt för lärare"

2016-11-01
En generös dela-kultur bland lärare och att rektor har ett tydligt mål med digitaliseringen är två viktiga framgångsfaktorer för digital utveckling i skolan. Men de stora vinsterna med modern teknik i skolan kan gå förlorade om fokus på mätning blir för starkt, varnar experten Lena Gällhagen.