Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1078 av 1799

Lärarnas röster hörs sällan – men engagemanget finns!

2016-10-19
Genom att formulera egna argument och ta del av andras fungerar alltså Facebook som en form av fortbildning! Och att fortbildning behövs är också sommarens debattörer rörande överens om. Lärare behöver veta mer om ganska mycket menar både forskare och fack och pekar på Läslyftet som ett gott, men otillräckligt, exempel, skriver Christina Olin-Scheller, professor i…

Berättar högt om tyst kunskap

2016-10-19
Det jag finner spännande med boken Änglaspråk och magplask – multimodalt perspektiv på svenska, är att det är ett försök till att dela med sig av det som kallas för tyst kunskap. Det är uppfriskande att läsa en bok där undervisningen diskuteras, där man som läsare får tydliga exempel på vad författarna menar och hur…

Egna poddar tänder eleverna

2016-10-18
Motiverande, inkluderande och till stor vinst även i andra ämnen. Markus Nymans arbete med podcast på svensklektionerna har givit ringar på vattnet på Nyboda skola. "Samtal är en väldigt viktig form för lärande", säger han.

Bara teknik räcker inte

2016-10-18
Youtubeklipp och självinstruerande datorprogram kan vara bra verktyg när barn ska lära sig musik. Men de kan aldrig ersätta förskollärarnas roll, visar färsk forskning.