Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1089 av 1799

Forskning och utveckling kategorier

Skolans stöd i övergången till arbetslivet för elever med ADHD och Aspergers syndrom

2016-10-04
Övergången mellan skola och arbetsliv är en problematisk tid för de flesta elever och särskilt för elever med funktionsnedsättning. Vedrana Bolic Baric har i sin avhandling särskilt studerat vilket stöd i skolan elever med ADHD och Aspergers syndrom själva beskriver som viktigt för vidare studier och arbetsliv. (s.11)
Forskning och utveckling kategorier

Långvarigt stöd viktigt för barn med autismspektrumtillstånd

2016-10-04
Hur går det för de barn med autism­ spektrumtillstånd som fått tidiga insatser från en specialiserad habili­terings verksamhet? Vilka symptom kvarstår, finns andra utvecklings­avvikelser, och vilka svårigheter med ätande, sömn och skrikighet (så kallade regleringssvårigheter) kan man konsta­tera? Dessa frågor har Martina Barnevik Olsson sökt besvara i sin avhandling. (s.10)
Forskning och utveckling kategorier

Social färdighetsträning för barn med autismspektrumtillstånd

2016-10-04
Behovet av evidensbaserade insatser riktade till barn med autismspektrum­ tillstånd är stort. Nora Choque Olsson har i sin avhandling vid institutionen för kvinnors och barns hälsa, Karolinska institutet utvärderat ett program för social färdighetsträning i grupp för barn och ungdomar med autismspektrum­ tillstånd. (s. 10)

#Beppematik

2016-09-30
Tillsammans med Beppe Singer har Mattecentrum gjort filmer med mattelekar, expriment och trolleritricks som visar att matte är riktigt kul. Varje tisdag publicerar de en ny film på Matteboken.se och i sociala medier.

Varannan lärare nekas digitala läromedel

2016-09-30
Nästan hälften av landets lärare saknar helt tillgång till digitala läromedel och endast var tionde får fortbildning på området av sin arbetsgivare. Det visar en ny rapport från Lärarnas Riksförbund.