Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1097 av 1798

Why sexual harassment in schools is a hateful part of everyday life

2016-09-19
A new parliamentary report by the Women and Equalities Committee released earlier this week has highlighted the scale of sexual harassment and sexual violence in schools across England – with more than half of the girls and young women surveyed for the report saying they had faced some form of sexual harassment at school or…

Låg fysisk aktivitet på idrottslektionerna

2016-09-19
Endast en fjärdedel av lektionstiden i ämnet idrott och hälsa innebär att eleverna anstränger sig åtminstone på en måttlig fysisk nivå. "En idrottslektion i veckan försvann på 90-talet. Därför är det trist att lektionerna idag inte ger mer av fysisk aktivitet, säger Anders Raustorp vid Göteborgs universitet.

Regeringsuppdrag för att skapa en bättre skola

2016-09-16
Björn Åstrand är dekan för lärarutbildningen vid Karlstads universitet och har nu fått i uppdrag av regeringen att utreda hur lärare, förskollärare, rektorer och förskolechefer kan få bättre förutsättningar för sina viktiga uppdrag.

Premiär för digitala ämnesprov i finsk studentexamen

2016-09-16
Nästa vecka är det premiär för digitala ämnesprov i den finska studentexamen. Geografi är först ut och två dagar senare är det dags för den långa lärokursen i tyska. Veckan därpå följer filosofi och en vecka senare hålls prov i den korta lärokursen i tyska, skriver Skolverkets Stefan Pålsson.

Forskare och förskolan

2016-09-16
Cecilia Caiman är lärarutbildare och forskare i naturvetenskapsämnenas didaktik vid Stockholms universitet. I sin tidigare forskning har hon studerat förskolebarns utforskande och meningsskapande i mötet med hållbarhetsfrågor. Hör henne berätta om sin forskning (webb-tv).

Personlig syn på kvalitet

2016-09-16
Marie Erikssons bok Med luppen på verksamheten är lättläst, lustfylld och verksamhetsnära och beskriver systematiskt utvecklingsarbete på Svejserdalens förskola i Mölndal. Hon be­skriver konkret hur hon och hennes kollegor arbetar med reflektion för utvärd­ering och utveckling. Samtidigt speglar hon sina beskrivningar i en rik flora av referenser från aktuell forskning.  

Förstå hjärnan – och hjälp dina elever bättre

2016-09-16
Kan lärare använda kunskaper om hur hjärnan fungerar för att hjälpa sina elever bättre? Skolvärlden pratar med hjärnforskaren Sara L Bengtsson om hur den mänskliga hjärnan förändras med de erfarenheter vi gör i livet och hur det påverkar elevers prestationer.