Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1100 av 1798

Internationellt: 'Makerspaces' balance, challenge for test-heavy curriculums

2016-09-14
The "maker movement" that's reached K-12 schools across the US during the last two or three years encourages collaborative, creative, student-driven education, and many educators have enthusiastically embraced the move away from the traditional classroom, in which teachers are "the sage on the stage" dispensing information.

Digitala möjligheter i undervisningen

2016-09-13
Sociala medier har blivit en naturlig del av många människors vardag. Ändå saknas forskning kring hur skolan kan använda detta kraftfulla verktyg i undervisningen. Forskare på Mälardalens högskola kommer att bidra med ny kunskap inom området i en studie som sker i samverkan med skolor i Västmanland.

Digitaliseringens möjligheter i skolans värld

2016-09-13
Den svenska skolan står inför en rad utmaningar. Digitalisering möjliggör ökad tillgänglighet och inkludering – men det kräver lösningar på nationell såväl som på lokal nivå. Skolverkets vision för skolan 2022 är att digitaliseringens möjligheter utnyttjas så att de bidrar till utveckling av undervisningen och effektivare verksamhet.

Närkontakt med forskare i Umeå

2016-09-12
Fredagen den 30 september är det dags för den årliga vetenskapsfestivalen ForskarFredag. På Umevatoriet finns forskare från Umeå universitet och Totalförsvarets forskningsinstitut på plats för att väcka framförallt barn och ungas intresse för forskning.