Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1101 av 1798

Rika exempel för elever fascinerade av matte

2016-09-12
Lärarens roll i klassrummet har de senaste åren allt oftare lyfts fram i debatten. Betydelsen av ett stort intresse för det ämne man undervisar i och kanske framför allt ämnes- och didaktiska kunskaper beskrivs som avgörande för elevernas resultat.

Matte på arabiska för svenska skolbarn

2016-09-12
Arabisktalande elever har nu möjlighet att på nätet läsa matematik på modersmålet enligt svensk kursplan. Ideella föreningen Mattecentrum har låtit utveckla en arabisk utgåva av sin gratistjänst.

UR: Det handlar om dig : Musse gör upp med sitt förflutna

2016-09-12
Musse Hasselvall mobbade när han gick i skolan och tänker nu göra upp med sitt förflutna. Nu åker han tillbaka till sin gamla skola och möter några av dem han utsatte. Vi får också följa med till en skola i Åbo där en antimobbningsmetod som kallas Kiva-metoden praktiseras. (webb-tv)

Kraftsamling för det handgjorda

2016-09-09
Denna antologi är ett samarbetsprojekt mellan Mångkulturellt centrum och Konstfack och författarnas intention är att vidga historiebeskrivningen om konsthantverk, bortom traditionella materialuppdelningar och nationella förståelser, skriver slöjdläraren Sarah Rangstrand Hjort.

Syna könsrollerna

2016-09-09
Hur skildras män och kvinnor i musikvideor? Det får elever i femman och sexan i Arvika diskutera på musiklektionerna när de tittar på artister som Shakira, Robbie Williams och The Donnas.

66 ögon på 5 ämnen

2016-09-09
Nytt gäng, nya frågor, nya idéer. I Tranås har alla lärare i estetiska och praktiska ämnen mötts i ett tvåårigt projekt för att lära av varandra.

En fluga på väggen

2016-09-09
Ögon och öron öppna – redo att anteckna. Följ med när musikläraren Kenneth Grönfelt skuggar sin kollega i kulturskolan.

Involvera flera mera

2016-09-09
Kollegialt lärande innebär inte bara att lära av varandra, utan att hela tiden analysera och utveckla arbetet – med elevernas bästa för ögonen. Det säger före detta musikläraren, numera utvecklingspedagogen, Pål Christensson.

Möten på nätet

2016-09-09
Kanske är Facebook och andra sociala medier enda stället för en del lärare att diskutera frågor med lärare i samma ämne. Även om det kanske inte är kollegialt lärande i traditionell mening, diskuteras ibland djupa frågor som bedömning och hur man motiverar eleverna.