Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1108 av 1799

Ny ambassadör fungerar som länk mellan skola och didaktikforskning

2016-08-31
NATDID är ett nationellt centrum som stödjer skolutvecklingen genom att sprida forskningsresultat från ämnesdidaktisk forskning inom naturvetenskapernas och teknikens didaktik till verksamma i skolan. Inledningsvis har organisationen rekryterat fyra NATDID-ambassadörer och Karolina Broman vid Umeå universitet är en av dem.

Internationellt: How Finland starts the school year

2016-08-31
“I think it's important to have a ‘soft start’ in order to let the school routines and procedures gently grow into the kids,” says Johanna Hopia, a classroom teacher at Martti Ahtisaari Elementary School in Kuopio, Finland.
Forskning och utveckling kategorier

UR: Orka : Felicia klarar inte skolan

2016-08-31
Felicia är 12 år och har jättesvårt att klara skolan. Hon är glömsk och kan inte koncentrera sig och hennes klasskompisar tycker att hon är jobbig. Nyligen fick hon diagnosen adhd. Felicia är en fiktiv karaktär men Stephan Wilson Yüceyataks uppdrag blir att ta reda på vilken hjälp man kan få om man har det…

Kreativa matematikuppgifter bidrar till djupare lärande av matematik

2016-08-29
I sin avhandling visar Mathias Norqvist att arbete med kreativa matematikuppgifter är viktigt både för hur eleverna reflekterar över matematiken och för efterföljande testresultat. Att få möta kreativa uppgifter under träning ger en tydlig effekt för alla elever, både duktiga och svaga. Mathias Norqvist försvarar sin avhandling vid Umeå universitet, fredagen den 16 september.