Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1111 av 1799

En bra grund för att diskutera språk

2016-08-24
Till alla utvecklingsintresserade språklärare rekommenderar jag boken Tredjespråksinlärning. Det här är en bok att läsa och diskutera med kollegor, men som också kan lyfta elever och din språkundervisning. Varför inte ha den som utgångspunkt för att fundera över den egna praktiska tillämpningen av det som författarna för fram? skriver Anna Lundgren, legitimerad gymnasielärare.

Vad står det egentligen?

2016-08-24
I sin avhandling har Maritha Johansson jämfört svenska och franska gymnasieelevers reception av en skönlitterär text. Syftet med forskningen har varit att ta reda på hur olika undervisningstraditioner formar olika typer av litteraturläsare.

"Flera språk stärker demokratin"

2016-08-24
Hur kan vi genom de centrala didaktiska elementen lärande, undervisning och bedömning ge elever möjligheter att utveckla den språkliga kompetens som krävs för att stärka just de identitets- och demokratistödjande funktionerna som de olika språken har för individen? Många lärare ställer sig frågor kring detta och söker svar, skriver professor Camilla Bardel.

Hitta glöden med förnuft och känsla

2016-08-24
Samhällskunskap har blivit ett vetenskapligt, akademiserat ämne. Medborgarkompetensen är starkt nedtonad. "Det är ett stort misslyckande om eleverna står passiva vid sidan om och tittar på samhället", anser forskaren Johan Sandahl.

Våga vädra olika åsikter

2016-08-24
Att diskutera kontroversiella frågor gör att eleverna bättre förstår både samhället och det egna jaget. Men det är för lågt prioriterat bland svenska samhällskunskapslärare, enligt professor Carsten Ljunggren.

Grönområde på förskolan påverkar hälsan

2016-08-24
Hur kan stadens grönområden utvecklas för att förbättra både miljön och människors hälsa? Forskare vid Jönköping University ska följa arbetet när Region Jönköpings län utvecklar förskolors utomhusmiljöer.