Fritidshemmen har rört sig från en plats med fokus på lek och frihet efter skolan till en plats med mer undervisning. Det konstaterar forskaren Alma Memišević vars avhandling nu har valts till favorit av Lärarpanelen.
Att diskutera frågor som rör religion, rasism och abort i skolan kan vara så svårt att lärare helt undviker frågorna. Men lärare måste våga utmana och ifrågasätta elevers åsikter, säger forskarna. Hur ska man prata om laddade ämnen i skolan?
Hur är det att vara homo-, bi-, eller transperson (HBTQ-person) i skolan? Det undersöker Mattias Lundin, docent i pedagogik, i sitt forskningsprojekt. Nu har forskningen bland annat resulterat i en skrift som ska kunna användas i utbildningssyfte i skolor och på lärarutbildningar.
Att diskutera frågor som rör religion, rasism och abort i skolan kan vara så svårt att lärare helt undviker frågorna. Men lärare måste våga utmana och ifrågasätta elevers åsikter, säger forskarna. Hur ska man prata om laddade ämnen i skolan?
Skolelever har bristande kunskaper om matens miljöpåverkan, enligt ämneslärare som besvarat en enkät. Därför lanserar nu forskare vid SLU ett datorspel som kan användas i undervisningen.
Så länge geografiämnet har så många outbildade lärare utnyttjas inte alla de tekniska möjligheter som kan användas i undervisningen, visar en ny studie. "Eleverna får inte de geografiska kunskaper de behöver för att förstå sin omvärld", säger forskaren Hans Olof Gottfridsson.
Aktionsforskning kan vara ett sätt för förskollärare att fördjupa sitt arbete med vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Ett forskningsprojekt i form av sokratiska samtal hjälpte förskollärare att utveckla sina samtalskompetenser och förbättra sin undervisningspraktik.
Skolledare måste, inte minst när det gäller förändringsarbete i en organisation, gå balansgången mellan att både visa sig kompetenta och våga vara sårbara, menar skolforskaren Deidre le Fevre.
Från att fritidshemmet varit en plats med mycket lek och frihet har fokus förflyttats till undervisning. Det visar Alma Memiševićs avhandling, som nu har valts till Lärarpanelens favorit.
Hur är det att vara homo-, bi-, eller transperson (HBTQ-person) i skolan? Det undersöker Mattias Lundin, docent i pedagogik, i sitt forskningsprojekt. Nu har forskningen bland annat resulterat i en skrift som ska kunna användas i utbildningssyfte i skolor och på lärarutbildningar.