Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1126 av 1799

Konsten att göra naturvetenskap engagerande

2016-06-13
Att låta eleverna i grundskolan använda samma metodik som forskare använder, är en viktig del för att göra undervisningen i naturvetenskapliga ämnen intressant, visar en avhandling från Karlstads universitet.

Betyg – de svagas chans

2016-06-13
Nationalekonomen Anna Sjögren har analyserat senare utbildning och inkomst för hundra­tusentals före detta elever. Det visade sig att den betygslösa skolan hjälpte några och stjälpte andra. Flickor med lågutbildade föräldrar är de som tjänar mest på att få betyg.

Boendesegregationen ökar i svenska storstäder

2016-06-13
Barn från synliga minoriteter som växer upp i låginkomstområden riskerar i mycket högre utsträckning att bo kvar i samma sorts område som vuxna jämfört med svenskfödda personer i samma grannskap. Det visar en ny studie från Göteborgs universitet.

Pedagogisk segregation ökar i skolorna

2016-06-13
I skolor där andelen elever med behov av extra stöd är högst har lärarna jämförelsevis lägre kompetens. Skillnaderna mellan kvalitet på undervisningen, elevers prestationer och lärarnas kompetens har också ökat mellan svenska grundskolor.