Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 113 av 1799

Forskning och utveckling kategorier

AI-optimism, vigilance and biases: support and influence from AI in classroom discussions about social issues

2024-09-18
This study explores students’ use of generative AI in classroom discussions about controversial issues. A case study was designed around a two-lesson module developed and implemented by three socialstudies teachers in one upper secondary school in Sweden. (pdf)

Alla barn måste inte traggla läsning

2024-09-18
Lyssna istället för att läsa. Och prata in text istället för att skriva den. Det kan vara framgångskoncept för en del barn och unga i skolan, visar en ny doktorsavhandling från Linnéuniversitetet. – Trägen lästräning hjälper inte alla barn. Alla barn har rätt att lära sig att läsa och skriva i skolan, men om de…
Forskning och utveckling kategorier

Where is the ‘WIL’ in Work-integrated Learning Research?

2024-09-18
Research often defines Work-integrated Learning (WIL) as an educational approach that provides students with work-based experiences. In this article, we argue that this approach definition of WIL is nonsensical and maintains a research terminology that fails to capture what WIL is, namely, a multidimensional learning phenomenon. Drawing on this argument, this article aims to explore…
Forskning och utveckling kategorier

Ny möjlighet för forskare att påverka skoldebatten

2024-09-17
Lärarstiftelsen presenterar en unik möjlighet för forskare att stärka sin röst i debatten om skolan. Det nya stipendiet ”Forskare påverkar” ges i form av en skrivarkurs, som ska ge forskare verktygen att nå ut med sin forskning till en bredare publik samt påverka samhällsdebatten om skolan.
Forskning och utveckling kategorier

Fritidslärarna vässar sitt språkutvecklande arbete med forskare

2024-09-17
Nacka kommun ska förbättra språkutvecklingen på fritidshemmen och locka fler att gå på fritids. "Viktigt är att personalen vet vilka begrepp som behöver övas och vilka böcker som passar", säger forskningsledaren Ann S. Pihlgren. Även regeringen har nyligen aviserat om en satsning för att stärka läsningen på fritidshem.